kandidaten

Om livet som läkarstudent

Primalskrik

NoneKvinnan skriker rakt ut; ett avgrundsskrik, ett skrik som kvinnor skrikit i alla tider. Bredvid henne står Mannen och håller lite tafatt en hand på hennes axel, och viskar uppmuntrande heja-rop. Mellan kvinnans ben står barnmorskan,lugn och trygg som en klippa, som ett stort träd vars skugga man gärna vilar under. I detta tumult befinner sig även Kandidaten, som håller och stödjer ett av Kvinnans ben. Så, plötsligt, med ett nästan hörbart litet slurp, glider ett blåaktigt, skrynkligt och slemmigt litet knyte till världen. Någon andlös sekund flyter långsamt förbi i det att jag stirrar på det, väntar på ett tecken, en liten rörelse. Och där kommer det: skriket, primalskriket, det första skriket av smärta och rädsla. Kvinnan som plötsligt glömsk av all smärta ler ett lyckligt leende. Mannen som andas ut och tar av sig glasögonen för att torka en liten tår. Mitt i dett viktiga ögonblick Kandidaten, som står och fånler, som en del av en kuliss, en åskådare, som av någon anledning befinner sig mitt i livets skådespel.

Jag kan se det rent krasst, vetenskapligt. Men jag väljer att tolka in ett litet mirakel.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Hihi första gången jag var med på en förlossning som kandis grät jag och pappan ihop haha DET hade jag aldrig trott. Blev helt chockad av att jag blev så berörd

2 E
skriven :

Jag har följt din blogg ett bra tag nu och det är så intressant att läsa den! :D väntar spänt på den dag då jag själv får börja läsa till läkare, men har inte kommit in än... :( i dessa ansökningstider så funderar jag lite på hur jag ska prioritera lärosätena och kommer då till denna fråga:

får man fråga på vilket universitet du läser på? Har du några åsikter angående den nya undervisningsmetoden PBL? Läste nånstans att det var många studenter som ändå gillade den gamla undervisningen bättre och uppskattade att göteborg körde med en blandning.

Du får gärna svara till min mail som jag hoppas syns när du läser detta.

Tack än en gång för en superbra blogg! den håller mitt mod uppe :)

3 K
skriven :

Bra skrivet. Jag gillar dina inlägg!

4 Anonym
skriven :

E: Har varit borta från bloggen ett tag. Försökte dag komma åt gamla kommentarer för att se din mailadress, men det lyckades inte av någon anledning. Du får gärna lägga upp en ny kommentar med mailadress så kan jag skriva någon rad. ANtar att du redan skickat in ansöka, lycka till!



K: Tack!

5 Anonym
skriven :

E. Har varit borta från bloggen ett tag, och då jag försökte komma åt gamla kommentare för att hitta din mailadress gick inte det. Du får gärna lägga upp en ny kommentar med adress så kan jag svara med en rad eller två. Antar dock att du redan skickat in ansökan, lycka till!



K: Tack!

6 Anonym
skriven :

E. Har varit borta från bloggen ett tag, och då jag försökte komma åt gamla kommentare för att hitta din mailadress gick inte det. Du får gärna lägga upp en ny kommentar med adress så kan jag svara med en rad eller två. Antar dock att du redan skickat in ansökan, lycka till!



K: Tack!