kandidaten

Om livet som läkarstudent

Det sa bara "klonk"

NoneDet var ett tag sedan jag kände någon större triumf i vardagen när det gäller medicin. Skolan flyter på utan några större överraskningar, jag slussas snabbt från en instans till en annan och inriktar mig mest av allt på att snart vara färdig. Studentlivet börjar kännas sådär roligt efter 5,5 år på knaper budget, maktlösheten inför den byråkratiska djungel som är universitetet likaså.

Men. Små saker kan lysa upp i tristessen. Jag jobbade i Finland i helgen när det kom in ett litet skolboksexempel till patient. Ett litet barn som krånglat när mamma skulle ta på overallbyxorna. Mamma berättade ångestfylld hur hon hållit barnets hand och försökt trä över hängslet när det plötsligt knakade till. Sedan ville inte barnet använda armen, och mamman var förstås orolig att hon brutit något.

För en gångs skull kände jag mig alldeles säker. Det kunde inte vara något annat än en piglux (subluxation av caput radii). Jag kom till och med ihåg repositionstekniken. Efter status som i övrigt var blankt greppade jag således armen, supinerade och flekterade - och med ett litet "klonk" föll benet på plats. Sedan gick det inte många minuter förrän barnet lekte med båda armarna igen, och alla var nöjda och glada. Inte minst jag, som för första gången på länge åstadkom något handgripligt. Som gjorde en liten skillnad. Som ändå fått med mig något litet. Trots allt. 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Rwandamamman
skriven :

Så bra! Samma drabbade en av döttrarna när hon var 1,5-2 år, fast genom att hon trillade på golvet när hon lekte. Tyvärr fattade inte vi föräldrar lika snabbt så stackarn fick ha det så hela natten (fast hon sov en del). Dr Patel på Nairobi hospital fixade det, och ungen mindes sedan endast att hon fått ett tuggummi av doktorn när det var klart. Vad delar barnläkarna ut i Norden? Bokmärken med Bamse?

2 anski
skriven :

Hade en liknande upplevelse härom dagen när jag reponerade en axellux, så otroligt skönt och tillfredställande att kunna bota på bara några minuter!

3 Fredrik
skriven :

Hej där!



Jag är en 18åring som känner mig manad att satsa på läkaryrket och har en massa ointressanta frågor (sett ur din synvinkel) att ställa dig!



Jag bokmärker din blogg så att jag kan se vad du skriver, gillar att få en inblick i den studietid man genomgår som läkarstudent. Så min första och andra fråga: Var läser du, och hur såg intagningskvalifikationerna ut?



Mvh// Fredrik!

4 Kandidaten
skriven :

Hej på er,



Tack för kommentarerna! Jag är ledsen Fredrik, men jag har valt att inte lägga ut namn och ort på bloggen (trots att vissa skulle hävda att det skiner genom tydligt). För min egen och andras skull.



Men jag kan gärna svara på andra frågor om du vill.

5 Fredrik
skriven :

Aight, det sög ju lite, men men! Hur länge har du läst nu? Och hade du 20.0 när du tog studenten?

6 ann-catrine
skriven :

Hejhej! Vad roligt att få läsa lite om någon som hunnit lite längre i sin utbildning än jag. :) Själv har jag precis börjat och allt är fortfarande nytt och spännade. Första tentan någonsin på tisdag...

Man blir så inspirerad när man läser om vad man faktiskt kan få göra om, hmm.. över fem år.



Fredrik, om du undrar något om Lunds läkarutbildning så kanske jag kan svara på det. Min bloggadress är http::/my.opera.com/attitti



7 Kandidaten
skriven :

Ann-Catrine: Hoppas tentan gick bra, och att du trivs på utbildningen!



Fredrik: Jag är snart på slutrakan, läser min tionde termin av elva nu. Känns bra. Jag hade fullt betyg från gymnasiet, ja. Vilket väl mest är av vikt för att ta sig in på utbildningen. Lycka till!