kandidaten

Om livet som läkarstudent

Psykiatri på gott och ont

NoneFör andra gången under utbildningen är det någon som frågar mig hur jag mår, om det varit en tung dag. En naturlig fråga på en utbildning som denna, som ställs alldeles för sällan. Detta hände idag efter en spännande kväll på psyk akuten, på ett sjukhus med mycket gott rykte om sin psyk kurs, med en fantastisk ST-läkare som handledare.

Och lite kan jag känna att det är så synd. Det är så synd att kursens struktur, informationsflöde och kontakt med ledning är så under all kritik, när i stort sett alla läkare jag träffat på klinik varit så oerhört engagerade och mån om mig som student.

Några tips och konstruktiva idéer:
- Använd de där första intensiva föreläsningsdagarna vettigt. Det förefaller helt orimligt att spendera en eftermiddag åt KBT vid sömnstörningar och lägga tex psykossjuksdomar sist i kursen, efter de kliniska placeringarna och efter tillhörande seminarium. Samma gäller personlighetsstörningar. Risken finns att studenterna blir dåligt förberedda, får ut mindre av placeringar/seminarier, gör dåligt från sig...
- Håll föreläsningstiden. 
- Lägg inte två obligatoriska moment på samma datum, samma tid, i olika delar av staden. Risken finns att det blir svårt att hinna...
- Informationsflöde! Uppdatera hemsidan någon gång per termin iallafall... Och ha helst inte olika information om samma moment på olika platser i intranätet. Risken finns att det blir rörigt... 
- Och nog måste uppfattningen om att vi går den här utbildningen för att vi tvingas, såhär termin nio, vara en aning förlegad? Kanske man kan utgå från att vi faktiskt vill lära oss? Mailhot om att inte godkänna termin nio för att man ligger hemma febrig en dag kan kanske te sig lite överdrivna? Risken finns att man blir en aning provocerad...

Som sagt: så fruktänsvärt synd på så duktiga handledare och bra placeringar! Kanske bör kursledningen se över sitt arbete? Risken finns att studenterna får en viss aversion mot psykiatri...

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Karin
skriven :



Ville bara säga som en generellt kommentar att jag tycker att du har den mest välskrivna och intressanta bloggen av alla de kandidatbloggar jag läst på nätet! Som en T5a som drömmer om att äntligen komma ut på sjukhus om några veckor är det väldigt inspirerande att läsa om en äldrekursares vardag. Keep up the good work! :)

2 Kandidaten
skriven :

Karin: Tackar ödmjukast och lätt smickrad, det börjar finnas många bra kandidatbloggar nu.