kandidaten

Om livet som läkarstudent

Äntligen!

NoneKänslan kan liknas vid att krypa ur sin mörka kokong och plötsligt se dagsljus igen. Eller vid att se solen efter en vecka av oktoberregn. Äntligen. Äntligen tillbaka till somatiken. Där tillstånd diagnosticeras med tydliga statusfynd och prover, tillsammans med en vägledande anamnes. Där de olika diagnoserna inte flyter ihop till ett töcken. Där det finns tydliga vårdplaner för behandling, mål för denna och uppföljning.

Där jag slipper tänka på döden varje dag och fråga människor huruvida de kanske går och funderar på att ta livet av sig. Där jag slipper sitta i ett kallt rum och vänta på att träffa nästa trasiga själ som ska bedömas efter suicidförsök. Där jag slipper ha ont i magen över att behöva gå till skolan. Där jag får en glimt av organisation och struktur.

Sedan gör det inte så mycket att terminen generellt sett känns som ett försök där man testar hur långt man kan driva ett gäng högpresterande termin nior innan de bryter ihop. Där man inplanerar 50-timmars arbetsveckor på sina en-veckas-kurser, utan större möjlighet till inläsning eller bearbetning av vad man läser (vem har ansett det okej med 6 dagar öron/näsa/hals och 6 dagar ögon totalt under grundutbildningen, när dessa patientgrupper utgör majoriteten av vårdcentralspatienter, och majoriteten av oss blir distriktsläkare?!?).

Jag har ändå kommit från psyk och börjar vakna upp ur den depression jag ganska tydligt hade under den kursen. Skolan och livet börjar kännas roliga igen. Och det är ändå huvudsaken. 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Dr Kristina
skriven :

Usch - jag blir så arg! Du har helt rätt i att det är ett feltänk att man på 6 dagar ska tillägna sig hur man ska titta i öron. När ni kommer till barnkursen förväntar vi oss att ni kan det...



Har fakultetet glömt att det är undersökningsmetoderna man måste kunna efter kursen.



Psyk är tufft - men det är mer o mer spännande man jobbar. Så mycket rör sig i folks skallar - utan psykoser o depressioner. Håll ut - snart kommer du till den roligaste kursen... :-) BARN!