kandidaten

Om livet som läkarstudent

Öppet brev till Programnämnden vid berört universitet

NoneIdag har jag suttit av en temadag i Professionell Utveckling. En hel dag hade vikts av åt mötet med den svåra patienten. Hela dagen var obligatorisk, och man talade generellt om rättspsykiatri, om riskbedömningens utveckling, om schizofrenisjukdom och våldsbrott. Vad jag i situationen med en aggressiv/svår patient på min akutmottagning i praktiken skulle göra, framgick inte. Riskbedömning berördes på ett generellt plan. Om mötet med den svåra patienten hade vi ett rollspelspass med en psykolog, som aldrig hade eller aldrig kommer att ställas inför samma frågeställningar som vi. Om jag känner mig professionelt utvecklad? Snarare är jag så arg att jag fortfarande skakar.

Låt mig här presentera min termin nio och dess fantastiska upplägg: Psykiatri/Beroende 28 dgr, PU 3 dgr, Ögon 7 dgr, ÖNH 7dgr, Neuro/rehab 14 dgr, Vetenskaplig Utveckling 2,5dgr, Primärvård 4 dgr. Inläsning 6 dgr. StudentValda Kurser 5 veckor.

Jag har nu läst allt utom Neuro. Under psyk kursen hade jag ca 3 egna patientsamtal. Jag har aldrig sett en psykotisk patient. Jag har aldrig sett en manisk patient. Jag har aldrig mött någon med hallucinationer eller vanföreställningar. Men jag är en jäkel på att gäspa med munnen stängd!

Vad gäller PU: jag vet inte ens var jag ska börja. Det är dåligt på så många nivåer. Att det ens viks tre heldagar åt detta flummande på en så hårt pressad termin är verkligen provocerande, och så enormt respektlöst mot oss studenter.

Ögon. Jag har tagit i instrumenten. Jag har lyckats se synnerven i ögonbotten men inte så mycket mer. Jag har inte tagit en enda patient helt själv. Jag har aldrig tagit bort en främmande kropp. Jag har ingen aning om jag skulle kunna identifiera något patologiskt i ögat med hjälp av oftalmoskopet, tex en staspapill.

ÖNH. Fantastiskt väl genomtänkt kurs liksom föregående, med fantastiskt förstående, positiv och hjälpsam kursledning. Men. Jag har inte tagit en enda egen patient. Jag har inte utfört något ingrepp överhuvudtaget. Jag har ingen aning om jag skulle kunna få loss en främmande kropp. Fiberskopet har jag rört vid en gång. Otoskopet har jag inte använt.

Primärvård. Kan bli väldigt bra. Kan också bli väldigt dåligt. Ingen undervisning. Med lite tur hamnar man på en vårdcentral där man får ta egna patienter. Men du kan också åka på att sitta och auskultera, dvs sitta bredvid, en hel dag.

SVK. Inte gått denna kurs än, kommer att studera akuta tillstånd i luftvägarna, under ÖNH. Det låter ju bra. Men jag missar akut psyk. Jag missar akut neuro. Jag missar också andra viktiga fördjupningskurser inom olika områden av höstens kurser.

Det är så enormt frustrerande. Jag skulle vilja ta tag i de som bestämmer, skaka på dem ordentligt och försöka få dem att förstå att detta inte är bra. Det är inte bra! Hur ska jag som student från detta universitet kunna hävda mig när det gäller vik före AT? Inte kommer någon att vilja anställa mig på tex ÖNH-akuten, när de vet att jag gått Nordens kortaste kurs? Studierektor på Neuro säger själv att denne hellre skulle anställa från något annat universitet, pga vår låga kunskapsnivå. Hur ska vi kunna hävda oss i AT-ansökningar? På mindre orter där kirurgjouren ofta får även ÖNH-fall kommer vi ohjälpligt att falla sist i ledet, då vi inte kan bemästra ensamma journätter inom detta område. Vad gör universitetet när andra länder inte längre vill skicka sina utbytesstudenter hit under denna termin, då de missar för mycket viktig kunskap?

Och så vill man profilera sig som ett av världens främsta medicinska universitet. Kanske man först ska ta sig en allvarlig funderare kring sin medicinska grundutbildning.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Kandidaten
skriven :

Annars pågår ett val därute. Mycket spännande. Nu när jag har luftat mina aggressioner kanske jag kan fokusera lite på det.

2 Tina
skriven :

Det var ord och inga visor! Jag hoppas att du pekar kursledningen hitåt också!

3 aginamist
skriven :

Tycker om din blogg. Läser inte själv medicin men jag är intresserad av området och har jobbat som läkarsekreterare två somrar.



Jag tycker det är bra att få en bild av vad underläkare får för utbildning för att kunna få en bättre förståelse. Självklart tycker jag det är vanskligt att man lägger ner så lite tid på t.ex. ögon och ÖNH.

4 Maja
skriven :

Och inte har de lyckats bättre med oss som gick över redan på stadium B... Jag är inte alls bitter!

5 Kandidaten
skriven :

Det är verkligen illa.



Maja: Tänkte ta tag i detta på allvar. Är ju tydligen dålig på att sitta stila och muttra. Du får därför gärna maila mig hur dina terminer varit upplagda/planerade (antal dagar/veckor per moment) sedan du började nya systemet, och hur du upplevt det, till kandidat@live.se. Det får gärna andra studenter från berört universitet också göra!

6 Dr Kristina
skriven :

Alltså - jag kan bara hålla med dig!! Vi som tar emot er om en termin eller så, häpnar över hur man tänkt på tidigare kurser där ÖNH och ögons praktiska färdigheter inte tränats självständigt alls!



Jag befarar att det är på "mitt" univeristet som detta sker - hört liknade beskrivning på våra möten nämligen.



Hälsa kursledningen att vi förväntar oss att ni kan undersöka öron på akuten, titta i en hals.



Var ska vi hjälpa er att "morra"?

7 Anna
skriven :

Det här är illa. Här sitter man och vill bli läkare och så läser man sånt här. Jag trodde inte att utbildningen kunde vara så dålig. Inte med tanke på hur höga krav som det ställs på studenterna, då man tror att det är samma krav på utbildningen. Efter korta studier på vad jag misstänker är samma universitet - "ett av världens främsta medicinska universitet", trodde jag att det enbart var den utbildningen som var undermålig, har jag efter ditt inlägg beslutat mig för att inte söka dit längre, även om den för tillfället ligger näst sist i kommande ansökan.



Tack för trevlig läsning

8 anski
skriven :

Ja det är verkligen illa... Man sambo går termin 8 och har där 2 veckor ortopedi schemalagt. Det är bara det att i praktiken visade det sig vara 4 dagar ortopedi när viss tid går åt till VC, röntgen mm. 4 dagar ortopedi på läkarutbildningen! Det är ju helt sjukt!!

9 Daniel
skriven :

Utbildningen är allt annat än dålig. Det finns mycket som kan bli bättre, men somliga läkarstudenter har en tendens att skrika som stuckna grisar om inte allt blir som de vill. Jag har pluggat andra kurser på både komvux, KY-utbildningar samt Uppsala & Sthlms uni och hade nästan fyra års studieskulder redan innan jag kom in på KI. De andra utbildningarna kan inte mäta sig med KI - nästan allting serveras på silverfat i jämförelse. Jag går nu T8 på KS Solna och visst, en del tid går bort till VC och SVK. Men det är inte "förlorad" tid som många vill påskina - jag har lärt mig minst lika mycket där som på "ordinarie" kurstid.

Inställningen att man "missar" alla SVK-kurser utom just den man blivit antagen till, har jag aldrig förstått. Du kanske kan förklara? Att vi får en liten möjlighet att nischa vår utbildning via ett fåtal veckor SVK tycker jag bara är positivt. Att sen alla inte får just sitt förstahandsval är naturligt, och särskilt när kursen heter nåt med "akut" - då vill ALLA gå just den. Trots att nåt så trist som en SVK i vätskebalans kan vara minst lika centralt och stimulerande...

10 Kandidaten
skriven :

Daniel: Du förstår mig fel. De flesta kurser jag gått (dock inne i nya systemet först nu) har varit mycket bra genomförda, väl gemotänkta och -planerade för den tid som finns till hands. Men. Det är den kliniska erfarenheten som saknas. Någonstans går en kritisk gräns för vad man bör ha med sig från grundutbildningen. Och observera nu att jag inte är kapabel att bedöma nya systemet som helhet (även om jag kan ha åsikter) utan enbart termin nio.



Och där måste jag ha vissa invändningar. Vad gäller den teoretiska kunskapen (läs tentan) så tror och hoppas jag att jag ändå, under den korta tid jag haft på mig, lyckats snappa upp det jag ska kunna. Problemet är i praktiken. Här anser jag mig ha lättare att bedöma mina faktiska brister än kandidater utan arbetslivserfarenhet, då jag med regelbundna mellanrum står på en akutmottagning för alla specialiteter. Jag anser mig ha en alltför tunn bas att stå på, jag saknar klinisk erfarenhet, för att kunna bedöma vad som faktiskt är farligt. Jag är inte säker i min diagnostik vad gäller ovanstående kurser. Någon har hävdat att jag ändå kan slå på nätet eller dylikt i den faktiska situationen, eller ringa bakjouren. Med den inställningen kan man lika gärna stryka tid nämnda kurser och låta oss bli internet-doktorer på allvar. Vad gäller att ringa bakjouren går man nu onmkring i sin trygga vardag på universitetssjukhuset där alla specialiteter finns representerade, kanske tom har en egen framjour. Men när man kommer ut i landet är det inte så. På många ställen har man inte en Neuro, ÖNH, Psyk eller Ögon-framjour eller ens bakjour. Man är hänvisad till sin egen kunskapsbas för att bedöma vad som per ambulans ska skickas till något större centralsjukhus.



Missförstå mig rätt. Jag anser inte att undervisningen är dålig. Jag anser att den kunskapsbas jag får, den kliniska erfarenhet jag erhåller genom att träffa patienter, är alldeles för skral. Jag anser att jag är farligt nära den kritiska gränsen för vad som är acceptabel brist i kunskap. Jag tar inte i första hand hänsyn till mig själv, utan till mina framtida patienter.



SVK. Absolut. En viss valfrihet är en god tanke. Men att lägga 1/4 av en redan tidsmässigt mycket hårt pressad termin på någon form av specialistkurser när man saknar en grundläggande baskunskap är i mina ögon rent vansinne.

11 Anna
skriven :

...eller varför inte lära sig psyk av en ortoped?! (Helt i analogi med tanken att ÖNH ska vi minsann lära oss ute på VC.)

Jag skäms varje gång jag måste blotta mina okunskaper i ÖNH ("eeehh, jo men trumhinnan var blek och fin...eller så stod det en massa var bakom...")

12 Äldre doktor...
skriven :

Sverige är mig veterligen det enda Europeiska land som varit tvunget att dra ner på sina befintliga kurser för att då in det 30p arbete vi är skyldiga att ha i utbildningen enligt Bolognaprocessen. Andra länder har klagt till en termin, eller alternativt lagt projektarbetet på sommaren. Vi ansökte om att få förlänga utbildningen, men fick av det Socialdemokratiska statsrådet (?) reda på att läkarna redan kostade tillräckligt - om någon behövde en termin till var det i så fall undersköterskorna. Vi diskuterade med CSN för att se om det skulle gå att få studiemedel för utbildning sommaren. Det gick inte.

Vi bad att få en undervisningsfri termin för att kunna planera övergången mellan den gamla och den nya utbildningsplanen. Det hade KI inte råd med.

Det är inte bara ni studenter som tycker att det är uppförsbacke...

Frågan är bara vad göra? Tycker att blogginlägget är utmärkt - tror att det ffa är feedback från studenterna som kan visa på behovet av att tänka ett varv till - de lärare som försöker anklagas för att tala i egen sak, och att inte vara solidariska med våra försök att implementera den nya utbildningsplanen.

Har du skickat länken till alla som du vill ska läsa inläkgget?

13 Kandidaten
skriven :

Äldre doktor: Tack för värdefull kommentar! Jag har inte skickat blogginlägget, men har ett annat litet projekt på gång som programnämnden blivit upplysta om. Mer om detta senare.

14 Läkarstudent
skriven :

Hej,

Läkarutbildningen är inte anpassad för att en student efter utbildningen skall klara att ta ALLA akutfall och göra perfekta behandlingar utan någon hjälp - DET ÄR EN UTOPI och inte målet med utbildningen. Jag vet att det läggs ett stort ansvar på studenter under utbildning och under AT men det har och kommer alltid att vara så. Det går inte att trolla fram erfarenhet - det tar lång tid. Det är inte utbildningens fel om du som är student i slutet på din utbildning inte känner dig mogen att ta ensamt ansvar på en akutavdelning. Läkarutbildningen i Sverige är generellt bra, KI utbildningen kunde vara bättre men det är lättare sagt än gjort. Många studenter har faktiskt på sin fritid lagt ner mycket arbete på att förbättra utbildningen på KI, kanske du var en av dem?

15 Äldre doktor
skriven :

Under den senaste tio-tolvårsperioden har basutbildningen förkortats med ett år. Först drogs samtliga terminer ner med två veckor pga att läkarutbildningen inte längre kunde få studiemedel för fler veckor än andra utbildningar. Nu ska projektarbetet in, och även om det kommer att vara utvecklande på många sätt kommer det antagligen inte att resultera i att studenterna får med sig fså mycket färdigheter som kan tillämpas "på golvet". Det är rätt unikt för Sverige att vi har utbildat studenter som kan rycka in och arbeta som läkare såpass tidigt i utbildningen. Kanske måste vi acceptera att detta inte kommer att gå i fortsättningen, utan att ni kommer att behöva litet längre tid på er, och mer handledning/undervisning under AT...

16 Kandidaten
skriven :

Uppenbarligen är detta ett ämne som berör. Jag vet inte, kanske jag lever i en utopi på något vis. Jag inbillar mig absolut inte att jag ska "ta ensamt ansvar på en akutavdelning" (även om detta redan hänt). Jag vet att jag kommer att ha handledare och bakjourer. Men faktum kvarstår att jag kommer att stå på en akutmottagning; på de flesta sjukhus i landet finns ändå ett system kvar där den med minst erfarenhet står främst i ledet, och således ansvarar för den första bedömningen.



Kanske detta är särskilt frustrerande för oss studenter som hamnar mittemellan det gamla och det nya systemet. Jag vill inte på något sätt verka som en bakåtsträvare, genomtänkt och välplanerad förändring är absolut av godo. Men som utbildningen ser ut nu har jag för lite klinisk tid för att tillägna mig särskilt mycket av den kunskap den erbjuder, och också för lite teoretisk tid då kunskapskraven inte ändrats särdeles mycket med den minskade tiden (se 'Äldre doktor' ovan). Och faktum kvarstår att jag efter medicin- och kirurgkurs ändå någonstans kände att jag klarade stå på akuten, jag visste hur status skulle genomföras, jag var bekant med hur ett stetoskop fungerar (till skillnad från otoskop, oftalmoskop).



Som jag sagt tidigare - det måste ändå finnas en kritisk gräns för hur mycket kunskap man bör tillägna sig, och denna hamnar jag under vad gäller ffa ÖNH, Ögon och Neuro.

17 Dr L
skriven :

Hej!

Tack för en mkt läsvärd blogg. Känner igen mig i istort allt du skriver. Jag går nu slutet på termin 11 och blickar tillbaka på några terminer med riktigt, riktigt dåligt upplägg. Låt gå att man som läkarstudent kanske har lite för högt ställda förväntningar men det tycker jag på sätt och vis är rimligt med tanke på yrkets natur och det man offrar i form av tid och inkomstbortfall under utbildningen.



Det är hur pinsamt som helst att banta ÖNH kursen s.a. många inte ens får se en trumhinna. Det är riktigt surt att halva neurologikursen fått stryka med - inte minst när flummänninskorna i PU får kladda runt med sina obligatoriska moment.



18 Kandidaten
skriven :

Nu kan jag också lägga till hela tre (3!) genomförda neurostatus. Tentaplugg. Känner mig fullärd.

19 Första ledet
skriven :

Akutfall

1. SOS alarm eller sjuksköterska i receptionen på akuten gör första bedömningen av patienten

2. Personal i ambulansen börjar behandling och tar status

3. Personal i på akuten tar över



Med detta vill jag säga att du som AT läkare inte är den första personen som möter den akut sjuke patienten. I Sverige och i andra länder är det faktiskt så att man tillåter att personer med sjuksköterske utbildning eller endast en kortare utbildning (SOS alarm personal får en 6 månaders utbildning) att göra första bedömningen. Alltså dina 11 terminer som läkarstuderande är faktiskt 11 ggr längre än vad SOS alarm personalen har. Deras uppgift är att bedömma om det skall vara akut eller inte, vilket måste vara väldigt svårt med tanke på att det skall göras per telefon. Med tanke på detta så kanske vi skall vara glada åt att läkar utbildningen i alla fall är så lång som den är......

20 Ida
skriven :

...vi har två dagars inläsning (över en helg alltså) till våra tentor i kirurgi. Jag antar att personerna i programnämnden aldrig varit studenter?? S.k. djupare förståelse försvinner helt och hållet utan inläsning.



Dumma KI!

21 Kandidaten
skriven :

Första ledet: Jag förstår i ärlighetens namn inte vad det är du argumenterar för/emot? SOS-personalen svarar i telefon. Jag står på akutrummet. Det är överhuvudtaget inte samma arbetsuppgifter. Jag arbetar tillsammans med såväl ambulans- som akutpersonal, men jag som läkare är ansvarig. Inte ens våra status är desamma.