kandidaten

Om livet som läkarstudent

Kandidaten goes Patient

165298-1Imorgon blir jag patient igen. Kandidaten har en hellish vecka, en sådan som får en att undra om någon däruppe jävlas med flit. Liten lätt operation imorgon, dagvård så jag kommer hem på kvällen, men ändock narkos vilket känns alldeles tillräckligt nytt och läskigt. Dagen därpå är det dags att kolla upp sitt Duracell-batteri och be till högre makter att pacemakern klarar sig ett halvår till då det absolut inte passar med byte av apparat just nu eller någonsin. Säkert fantastiskt nyttigt att vara patient ibland men inte särskilt roligt för det.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 KatBat
skriven :

Tell me about it, det är sannerligen en upplevelse, att vara patient. Inte alls kul. Å man vet både för mycket och för lite...

2 Nisse
skriven :

Hej!

Jag håller på att skapa en länksamling på min hemsida för blivande läkarstudenter (bli.medicinstudent.nu) och tror att våra besökare kan ha intresse av att känna till den andra sidan.

Vore du intresserad av en ömsesidig länkning, d.v.s. att jag lägger till en länk till din blogg i min länksamling samtidigt som du lägger till http://bli.medicinstudent.nu i din länklista ("Länkar")?

3 Anonym
skriven :

Hejsan! Som blivande läkare kommer du träffa på människor med ätstörningar - många gånger utan att veta det eftersom vi är så exeptionellt bra på att maskera, ljuga och dölja. Som ung framgångsrik tjej med ätstörningar känns det ibland som man lever dubbelliv. Jag har tröttnat och vill bli frisk. Jag kan inte gå ut i det offentliga pga min roll i media. Jag har därför startat en blogg för oss sjuka, för de intresserade, för de tillfrisknade, för de i riskzonen. Jag vill hjälpa andra, och ajg vill bli hjälpt själv. Jag bollades runt länge mellan oförstående läkare som mest tittade konstigt på mig och skrev saker i sina journaler, och rekommenderade mig att "öva självdisciplin". Okunskapen om hjärnans biokemi och hur belöningssystemet (dopamin etc) påverkas av hetsätning verkar stor. Jag hoppas nå ut till alla människor som har någon sorts relation till detta fenomen, och då är ju framtidens läkare extremt viktiga. Jag hoppas du tar dig tid att kika lite på mina inlägg. Du kommer få en helt ocensurerad inblick i en hetsätare/bulimikers vardag , förhoppningsvis kan detta hjälpa dig i ditt jobb. Sprid gärna länken vidare till kollegor. Tack så jättemycket.

4 Kandidaten
skriven :

Nisse: självklart lägger jag in en länk till din sida, är väl ett jättebra initiativ. Du får absolut länka till mig också, kanske någon fundering besvaras här.

Oxhunger: Tråkigt att höra om din sjukdom. Jag stödjer dig till hundra procent. Däremot länkar jag inte. Inte för att jag inte stödjer dig, utan för att det finns så många bloggar om så många (intressanta och viktiga) sjukdomar att lägger jag upp en länk måste jag lägga upp alla, och det går nästan inte. Men, som sagt, jag hejar på dig!