kandidaten

Om livet som läkarstudent

Avdelningsläkare och handledare

NoneHar nu åtminstone för några dagar hamnat på internmedicinsk avdelning, exklusive hjärta och lungor. Efter en dag kan jag konstatera att där inte händer väldigt mycket, och jag minns åter varför jag inte alltid stortrivs på avdelningen. Alldeles för mycket arbete framför datorskärmen, och alldeles för lite praktiskt. Efter ronden på morgonen hade jag endast en epikris att diktera samt en remiss att skriva, sedan hände inte mycket mer. Lite tråkigt när det är för lugnt också.

Har också fått med mig en amanuens, den finska motsvarigheten till läkarassistent, som det är meningen att jag ska handleda och lära upp. Hm. Har egentligen nog med att handleda och lära upp mig själv, men vad gör man? Vi gick således ner till akuten på eftermiddagen där den ensamma medicinunderläkaren i vanlig god ordning hade massor att göra, så fick amanuensen ta en egen patient. Sedan gick vi genom den tillsammans, hon dikterade och imorgon ska vi titta på diktatet tillsammans. Hm. Känner mig sjukt säker i denna nya handledarroll.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: