kandidaten

Om livet som läkarstudent

Klinisk UndervisningsAvdelning eller Varför är det bara läkare som ska lära? eller Mi Ridell

165298-1Det lät ju så bra. Klinisk UndervisningsAvdelning. Jag tänkte tillbaka på de fantastiska UndervisningsMottagningsveckorna under medicinkursen, och såg verkligen fram emot denna placering. Men oj, så krossade dessa förhoppningar blev idag.

Det började dåligt. Vi kandidater förväntas närvara vid syrrornas rapport klockan 07.00. Detta för att öka den interprofessionella förståelsen och lagkänslan. Men under denna rapport, vid vilken det fanns tre syrrastudenter och deras handledare, en undersköterska, en sjukgymnaststudent och dennes handledare samt en arbetsterapistudent och dennes handledare, fick vi två kandidater som förstås inte hade någon handledare på plats tydligt känslan av att ronden mest var till för att sätta oss på plats. För att visa oss att de andras arbete minsann också är viktigt. Att de också arbetar hårt. Att vi minsann kunde hjälpa till och bädda någon säng om vi hade tid över (något jag fö inte tror att de skulle säga till de manliga kandidaterna). Vi hade inget under denna rapport att vare sig tillföra eller lära.

Jag vet att övriga i vårdlaget är viktiga. Jag vet vad de har för arbetsuppgifter. Jag skulle aldrig drömma om att se ned på deras arbete. Än. Men om jag ständigt ska slåss mot fördomen att läkare seglar in utan att alls bry sig om sina medarbetare, känns det som om jag till slut kommer att ta åt mig denna syn. Att jag till slut inte kommer att orka försöka motbevisa detta. Att jag också kommer att känna att jag behöver ta mer avstånd bara för att jag är kvinna.

Var under dagen deras kunnande om vårt yrke skulle ökas framgick inte. Var det under sittronden när ansvarig läkare var hemma med sjukt barn, och vi själva fick leda denna samt visa frakturer och felställningar på röntgenbilder efter bästa förmåga? Var det under de fem minuter vi fick med vår handledare, då vi hade ca en halv minut per patient för att komma med frågor? Var det under gåronden vilken vi fick bedriva så gott vi kunde utan minsta möjlighet till feedback? Sköterskehandledaren, som innan lovat att svara även på våra spörsmål, slängde fram medicinlistor som skulle signeras (detta får jag alltså inte ens göra, men handledaren stod och opererade och patienten behövde sin lista omedelbart, och hade jag inte gått genom dessa med läkaren?), remisser som skulle skrivas, slutanteckningar som skulle dikteras. Kanske det var under samtalet med den anhörige som skällde ut mig för att jag inte kunde lova att den dubbelarbetande läkaren kunde ringa tillbaka mellan klockan ett och två? Eller under undersökningen av och beslutet om vad vi skulle ta oss till med den allt sämre patienten med tilltagande neurologiskt bortfall? Detta hade väl varit en fantastisk dag för de andra att lära sig om mitt yrke?

Undervisningsvärdet i denna dag var under all kritik. Min interprofessionella förståelse minskade ännu ett snäpp. Och varför är det alltid läkare som ska lära?

På bussen hem läste jag att hurtiga Mi Ridell, för tillfället aktuell i 'Let's Dance', skulle kunnat tänka sig att bli barnläkare, om hon inte blivit artist. Att hon likt Robin Williams i 'Patch Adams' skulle vara bra på att hjälpa och sprida glädje. Jag undrar bara var i högarna av opåskrivna läkemedelslistor, fördomar och arga anhöriga hon skulle ha tid att ta på sig en röd liten boll på näsan och med glada skutt studsa omkring bland sina ledsna patienter?
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 anski
skriven :

Ja, KUA är en fin teoretisk tanke, praktiskt genomförbar för alla yrkeskategorier utom läkarna...

2 Henke
skriven :

Har också precis avslutat KUA-placering. Fick precis samma känsla angående läkarnas lärande. Kunde varit jag som skrivit ditt inlägg.

3 Kandidat
skriven :

Gå! Vi ska inte tolerera sånt här! Jag skulle ha gått långt innan det gått sådär långt. Läkarstudenters STORA problem är att vi accepterar allt möjligt. Vi ska INTE signera läkemedelslistor och vi ska INTE ha ansvar för att tolka röntgenbilder efter ett par timmars undervisning. Den kandidat som gör så skadar inte bara sig själv utan med stor risk även patienten. Det är dags att vi säger ifrån-går! Vi ska naturligtvis också ha handledare. Vi går en utbildning, vi jobbar inte.

4 Kandidaten
skriven :

Du har ju så rätt... Självklart borde jag gå därifrån. Kräva min undervisning. Sluta arbeta gratis. Jag tänker det, men det är så svårt att gå emot sitt eget duktighetskomplex och gå däifrån. Jag beundrar verkligen folk som klarar det och hoppas att jag når dit själv innan utbildningen är över.

5 Kandidat igen
skriven :

Men för min del är det just duktighetskomplexet som gör att jag inte vill ta mig vatten över huvudet och göra saker jag inte ska eller får göra...

6 Christina
skriven :

Låter som en gräslig dag- och det är lätt att sitta hemma och "tycka"; men om en sjuksköterskeelev berättade att hon "gjort sjuksköterskejobb för det fanns ingen annan där" vad skulle du tänkt om det?
Vet ju inte vilket sjukhus du är på men tänk på oss som kommer efter... ge feedback till nån ansvarig så de åtminstone vet hur det egentligen är.
Går termin 2 och tycker det är jättespännade att läsa om de kliniska terminerna på din blogg!
Och kom ihåg: anvar=lön!

7 Fru K
skriven :

Såhär är det även hos oss, och min kurs har definitivt utvärderat oss blodiga utan resultat. Jag upplevde precis samma sak, förutom att det var precis likadant för de manliga läkarstudenterna och att alla i vårdlaget tyckte att det var vansinnigt att vi inte fick ägna oss att öva på våra framtida yrkesroller.
Jag hade "tur" på min placering och hade en svårt sjuk patient (som för övrigt aldrig borde ha legat hos oss), vilket innebar att jag behövde lägga väldigt mycket energi på att vara just läkare. De andra studenterna var helt införstådda med det, vilket var jätteskönt.
Så, det enda tipset jag har för att klara av KUA är att försöka alliera sig med de andra i vårdlaget som nog känner likadant, att de vill göra det de har utbildning på!

8 Kandidaten
skriven :

Fantastiskt många tips och idéer, det verkar som om många varit haft liknande upplevelser som jag.
Jag kommer absolut att föra fram mina åsikter om denna placering under utvärderingen, det kan ni känna er trygga om.
Och precis som Fru K sade håller de andra studenterna i vårdlaget alldeles med. De sade själva att det är märkligt att inte alla kan få göra det jobb de är bra på, vi är ju duktiga på olika saker. Jag skulle vara alldeles hjälplös utan de fantastiskt duktiga syrrastudenterna i vårdlaget, och "teamet" fungerar utmärkt trots att jag inte tömmer bäcken eller bäddar sängar (av ren princip).
Lustigt är ju också att jag själv arbetat med inom vården än några av mina syrrakollegor... Och tro mig, jag är grym på att bädda sängar...

9 Maritha
skriven :

Jag jobbar som sjuksköterska, och i början kunde jag slita ihjäl mig för att göra undersköterskejobb; mata, bädda, hjälpa till med toalettbesök osv... Detta fick till följd att jag knappt hann med mina egna uppgifter! Därför har jag alltmer blivit sådan att varje yrkeskategori har sina egna uppgifter, och det är dem vi ska sköta. Den som är högre upp i hierarkin kan alltid hjälpa till nedåt, men vem ska hjälpa dem i slutändan? Nej; låt var och en göra sina uppgifter, och strunta i att det blir lite gnäll ibland! Givetvis är det dock viktigt att visa sin förståelse för att även andra yrkeskategorier har mycket att göra, då kan de oftast också visa sin förståelse för andra. Hos oss har vi ett väldigt öppet klimat, man kan prata, skämta och umgås som personer, utan den där hierarkiska barriären mellan oss. Det är skönt, då kan man även prata ut med såväl undersköterskan som läkaren om man har haft en tuff dag.

10 yetanotherkandidat
skriven :

Blev inte heller helt imponerad av KUA-placeringen, minst sagt... Det där behöver styras upp!