kandidaten

Om livet som läkarstudent

Mord?

NoneFöreställ dig att du gör ditt arbete enligt gällande praxis. Du handskas varje dag med en rad svåra beslut. Plötsligt en dag klampar det in ett gäng uniformsklädda poliser, och mitt framför ögonen på kollegor och patienter för de iväg dig misstänkt för dråp av ett litet barn.

Nu vet jag förstås inte tillräckligt om turerna för att ha en fullständig bild av vad som skett. Min uppfattning baseras endast på medias skriverier. Men bilden jag får är denna: ett barn föds alldeles för tidigt. Livsuppehållande åtgärder vidtas. Barnet drabbas av komplikationer som bla en svår hjärnblödning - komplikationer som förvisso är djupt tragiska, men ändå kan inträffa vid så tidig födsel. Föräldrarna anmäler en läkare och en sjuksköterska till ansvarsnämnden.

Efter några månaders vårdtid fattas ett gemensamt beslut att stänga av respiratorn - en livsuppehållande åtgärd. Det står klart att barnet utan respiratorvård kommer att avlida, men barnet bedöms såpass skadat att man ändå tar detta beslut. I samband med barnets sista timmar i livet ges barnet lugnande och ångestlindrane läkemedel.

Och här kommer anmälan in. Man har bedömt att de doser morfin och tiopental som hittats i barnets kropp är dödliga, och kommer således till slutsatsen att läkaren avsiktligt haft ihjäl barnet. 

En stämning i detta skede känns för mig fullkomligt vansinnigt. Det handlar alltså om ett barn som ändå är dömt till döden. Som inte själv klarar att uppehålla en adekvat andning. Som, efter att respiratorn stängs av, påbörjar sin dödskamp. Självklart vill man som läkare i det skede göra dödskampen så lugn, fin och ångestbefriad som möjligt. De doser läkemedel som behövs för att uppnå detta ges. För att vara krass så är människan i fråga ändå döende, så lugnet är viktigare än korrekt dosering. Som jag förstått det, de gånger frågan diskuterats.

Det verkar inte vara märkligare än så. Stämningen avser inte avstängningen av respiratorn, utan mängden läkemedel. Läkaren verkar ha gjort sitt arbete som hon alltid gjort: "sällan bota, ofta lindra, alltid trösta" (Hippokrates). För detta hämtas hon av polisen, anklagad för mord.

Nog förstår jag att föräldrarna har frågor. Självklart är det mycket tragik och sorg i historien. Ingen vill förlora sitt barn. 

Men alla barn födda så tidigt kan inte räddas. Någonstans måste man förstå att sjukvården gör vad den kan, men ibland segrar ändå den andra sidan. Det är få förunnat i världen att lyckas rädda så många så tidigt födda till ett såpass bra liv som vi kan. Att överleva är i detta fall dock inte en självklar rättighet, utan resultatet av att maximala resurser sätts in.

För mig är inte åtalet rättfärdigat i detta fall. En människas karriär och liv är allvarligt skadade. Åtalet andas alldeles för lite kunskap om vården och vilka beslut man tampas med. Jag hoppas bara att om jag någonsin ligger i en respirator och man beslutar sig för att stänga den, att någon vågar ge mig inte maxdos lugnande, utan den dos som faktiskt krävs för att jag ska få somna in lugnt och stilla. 


Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Håller med. Det är vansinnigt, och sorgligt för alla parter. Hoppas att åtgärder tas för att den åklagare som hanterar målet noga utvärderas.

2 E
skriven :

jag tycker det är helt sjukt att man ska döma nån för att denne gör sitt jobb. Om jag har förstått det rätt så var barnet så pass hjärnskadat så att den skulle ligga som ett kolli i en respirator hela livet och utan respirator så skulle det dö. Då tar man ju ofta ett sådant beslut att til slut stänga av respiratorn. Det är ju ett vanligt sceneri på sjukhusen runt om i landet. Som förälder skulle jag vara tacksam för att läkaren gjorde det så bekvämt som möjligt för mitt döende barn.

Det är oerhört fult av media att hänga ut vården på detta viset när de inte gör något fel. och att inte åklagare m.fl. inser hur dumt det är att anklaga någon för en sådan här sak. det är ju extra stort bara för att det just råkade vara ett barn. "En läkare har mördat en bebis" poliserna skötte ju inte heller det så snyggt...suck Är det ingen som fattar hur fel det blir.

Vem vågar jobba inom vården och ansvara för människors liv när de ständigt riskerar att bli åtalade. Det kommer att sluta med att ingen vågar ge någon smärtlindirng eller ångestdämpande. Tänk vad jävligt det blir för alla cancerpatienter som ligger för döden.

Vi ska vara tacksamma för den vård som finns tillgänglig idag!

3 S
skriven :

jättebra skrivet!

4 E
skriven :

ursäkta att jag råkade posta kommentaren två ggr, samt att jag missade att skriva det viktigaste: grymt bra skriven text! :D

5 ann-catrine
skriven :

Jag håller verkligen med dig om vad du skriver!

Vi har haft en hel del diskussioner på utbildningen om etik och jag har också fatta läkarnas roll precis som du säger. Om läkaren blir dömd för detta känns det plötsligt mycket mer utsatt att vara läkare..

Polisernas sätt att hantera det hela är också väldigt obehagligt...

6 Kandidaten
skriven :

Tack ska ni ha. Nu är fallet långt från klart och vi vet fortfarande inte vad som skett. Jag hoppas att sanningen visar sig till det bästa, så att vi slipper spekulera.

7 Malin Lundqvist
skriven :

Vad som är intressant i min meningen, med denna information du skrivit om nu, är att socialstyrelsen fortfarande inte fått titta på fallet, så heller inte läkarförbundet. Det gick rakt förbi upp i hovrätten, poliserskort och häktning. Ingen förstod någonting.



Jag tycker de är förjävligt, allra helst hur media blåser upp det hela. Jämt tar dessutom svensson svensson som köper dagligen aftonbladet - polisen och rättens parti. "Ja visst gjorde läkaren fel" och dom har ingen som helt aning om vad som egentligen hänt eller någon som helstinblick i vården.



Jag anser med den information vi fått, har stått lite om det i Dagens Medicin, så anser jag lik som hennes kollegor svarade på i intervjun i samma tidning, att fallet har skötts i fel ordning och att en anmälan för dråp är högst orimlig.



Om det nu inte skulle sila igenom någon mer, ny information. Men det betvivlar jag.