kandidaten

Om livet som läkarstudent

Om eutanasi och 'Föreningen rätten till en värdig död'

Efter en generell teknikkrasch lagom till jullovet är datorn nu åter igång.

Bläddrade för några dagar sedan i SvD, och upptäckte denna artikel, i vilken skådespelaren Gerd Hagman intervjuas som representant för 'Föreningen rätten till en värdig död'. Som jag förstår av artikeln förespråkar Gerd Hagman aktiv dödshjälp, vilken i praktiken skulle innebära förskrivning av läkemedel som skulle göra det möjligt för gamla att somna in när de själva önskar.

Jag förstår och respekterar debatten kring dödshjälp, särskilt vad gäller passiv sådan. Men att, som föreslås i denna artikel, aktivt ta livet av annars friska gamla känns motbjudande. I vilken sits hamnar äldrevården? Äldrepsykiatrin? Kan man ens garantera de äldres trygghet i en sådan situation?

Här ses en möjlighet till den ultimata ego-trippen för den som gärna leker Gud. Att legalisera dödshjälp i den form Gerd Hagman förespråkar är för mig rent vansinne, med alltför tydlig möjlighet till missbruk. Redan nu finns människor som tycker sig ha rätten att bestämma vilka som ska leva eller dö (tex den sjuksköterska i Finland som dödat patienter med insulin), och att lagliggöra eutanasi i denna form öppnar dörrar till alltför många gråzoner.

Gerd Hagman berättar om sin gamla katt, som hon nyligen lät avliva, och hur lugnt och fint denna fick somna in. Nu letar hon själv efter en läkare som kan ge henne ett värdigt slut. Jag förstår dock inte hur en läkare med värdigheten i behåll skulle kunna uppfylla ett sådant önskemål.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Kandidaten
skriven :

Något bättre uttryckt och med mer sakkunnighet i bagaget: http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=11113

2 Sara
skriven :

Usch vilken svår fråga det är. Även om det är under väldigt regulerade former har jag svårt att se mig själv kunna vara med i ett sådant beslutfattande, att skriva ut sådana preparat till någon utan att förlora värdigheten.

3 Kandidaten
skriven :

Ofta glöms läkarens roll och läkaren som människa bort i den här typen av diskussioner. Denna form av eutanasi skulle ju i praktiken kräva att jag som läkare skulle ta på mig ansvaret att döda annars friska människor. Vilken människa i sitt sinnes fulla bruk vill ha det på sitt samvete?

4 Thomas Öberg
skriven :

Aktiv dödshjälp ska legaliseras som en möjlighet..



Läs, kommentera gärna när du läst och tagit till dig av allt denna blogg som jag har arbetat med. Bloggen förespråkar en legalisering av aktiv dödshjälp. http://www.respektfullt.blogspot.com







När en människa vill leva, gör vi allt för att denne ska få leva.

Men när en människa bara vill dö, så måste denne leva

- Sorglig eller inte, men du kompis du måste leva.



När ett djur bara vill dö, så är det inga problem, på momangen så vi hjälper djuret att dö. Men när ett djur vill leva så:

- Ledsen kompis, men du måste dö i alla fall.







5 Thomas Öberg
skriven :

Som läkare ska man själv få bestämma om man vill vara medverkande att ge dödshjälp eller ej.



Har du läst igenom min blogg? http://www.respektfulllt.blogspot.com