kandidaten

Om livet som läkarstudent

Fascinerande

NoneMycket, mycket nöjd spenderade jag en alldeles ledig helg på att gå på julmarknad, fika länge med nya människor, fixa med klappar, träna i lugn och ro. Hade det inte varit för jobbhelg över Lucia hade jag nog, i mitt sinne, nästan tagit jullov rakt av i fredags.

Tentan kändes överraskande bra i slutändan. Dock vet man ju aldrig, vissa delar var mycket otydliga i sina frågor, och lärarna valde att inte närvara överhuvudtaget. 

Sedan upphör man förstås aldrig att förvånas över denna termin. Jag vet att jag gnällt mig genom hela hösten, men jag kan inte låta bli att fascineras över hur man planerat och genomfört projekt termin nio. Denna gången gäller den nästintill fascinerande bristen på insikt om vad som ligger inom det rimligas gränser förstås tentan, och allra mest Primärvårdsdelen av den. Denna omfattade 28 poäng (att jämföra med Ögon och ÖNH 20p vardera). Denna ganska stora mängd poäng (tror att totalen ligger på 100) på ett moment som totalt saknar strukturerad undervisning och som schemamässigt krockade med det mesta andra, så att tiden låg mellan två till fyra dagar för den enskilde studenten. Det mest imponerande (jag undrar om det ens är lagligt) är att då man klickar under fliken "examination och bedömningskriterier" på kurswebben, är detta fält alldeles blankt. Dvs inga tydligt uppsatta kunskapsmål överhuvudtaget. Det finns vissa luddiga målsättningar som går ut på att förstå samspelet mellan läkare och patient, och distriktläkarens roll i vårdkedjan. Men, som sagt, inga kunskapsmål, ingen undervisning och ingen angiven litteratur. Och mer poäng än någon av de mycket strukturerade kurserna ÖNH och Ögon.

Man vet inte om man ska skratta eller gråta.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Martin
skriven :

Vi som går T3 och har varit med om det nya programmet från start skrattar. För man tröttnar på att bråka och kämpa och börjar gilla läget och skrattar åt eländet istället... Herregud.

2 Äldre doktor.
skriven :

Primärvården ska inte ha "egna" mål. PV ville ha, och fick, uppdraget att vara en "arena" som skulle samverka med kursledningen på de ordinarie kurserna så att studenterna fick mer klinisk kontakt med "vanliga" patienter än sjukhusen kan erbjuda f.n.

Detta har visat sig vara svårt att få till.

Läkarutbildningen ska utvärderas av Högskoleverket 2010, och en intern översyn (med fokus på bla T 9) lär vara på gång mycket snart. Era röster hörs...

3 A
skriven :

Personligen fick jag nästan malign hypertoni av T9. Jag var arg och upprörd nästan hela tiden på det usla upplägget. Dessvärre är T10 inte mycket bättre med undantag för pediatriken som kändes som en strukturerad dröm jämfört med gyn/obs och den insprängda primärvården. Men håll ut - du är snart på mållinjen!

4 Kandidaten
skriven :

Martin, A: Som sagt. Fascinerande.



Äldre doktor: I grunden är ju mer primärvård en god tanke. Med strukturerad undervisning. Med selekterade patienter. Med handledare som någonstans utbildats och ger oss ungefär samma handledning. Tyvär är det inte så verkligheten sett ut. Inte någonstans, faktiskt.



Vad gäller själva tentan: mtp ovanstående är det fortfarande mycket tveksamt om en primärvårdsdel ens är berättigad tentafrågor. Är den det bör den iallafall inte ta upp fler poäng än grundkurserna. Dessutom bör man kanske samarbeta något kring frågorna med specialisterna så att frågorna överhuvudtaget täcker sådant vi gått genom. Att ge en anamnes på 2 rader av typen "hostar gula klumpar", för att sedan be om EN diagnos, vilken ska verifieras med ETT (och endast ett, funderar vi kring flera blir det POÄNGAVDRAG) labprov, torde snarast vara att betrakta som kontraproduktivt, då själva målet med primärvården torde vara att lära oss att tänka differentialdiagnostiskt. Ett annat exempel på fråga handlar om vad som lät som en polyneuropati. Vad gäller just denna diagnos blev vi tydligt undervisade under neurologin att ta ett brett provbatteri då många potentiellt allvarliga tillstånd kan orsaka detta. Men eftersom frågan om polyneuropati hamnade under primärvårdsdelen, fick vi förstås inte skriva mer än ETT labprov (annars blir det POÄNGAVDRAG) - således säger undervisningen och examinationen under neurologi resp primärvård emot varandra. På samma tenta. Eftersom temat är INTEGRATION.



Så trött man blir. Snart orkar jag ärligt talat inte kämpa mer. Mest vill jag sätta mig ner i ett hörn och gråta. Eftersom jag i helgen tittade på en trumhinna för ungerfär tredje gången i mitt liv (på jobbet, tyvärr) och faktiskt inte hade en aning om den buktade eller inte. Jag alltså inte ens känna igen en mediaotit. Tråkigt, liksom.

5 A
skriven :

Integration var det ja... På introföreläsningarna talades det så lyriskt om denna INTEGRERADE tentamen vi skulle skriva i slutet av kursen. En kursare sammanfattade denna integrering otroligt underfundigt och bra: "Integration by folding."

De hade alltså vikt ett pappersark runt alla delarna av tentan, som var för sig var prydligt märkta "ÖNH", "neurologi" etc.

En annan kursare skrev "Rädda läkarutbildningen nu!" i utvärderingen...

Men kämpa på! Det behövs eldsjälar som du som orkar protestera, dessutom engagerar du andra! Hörnet får vänta... :-)

6 Äldre doktor
skriven :

Polyneuropatifrågan visar problemet i ett nötskal. PV- läkarna kan inte kunna lika mkt neurolologi som specialisterna. Frågan är vad högskoleverkat kommer att säga om deras kompetens att undervisa. Sjuksköterskeutbildningen vid KI fick nyligen indragen examinationsrätt, bland annat pga för låg akademisk kompetens hos lärarna. Om inte problemem med PV får en konstruktiv lösning tror jag att även läkarutbildningen lever farligt...

7 Kursare
skriven :

Läser här lite då och då för att se hur du upplever kurserna. Jag håller med dig att PV hade för stor del av tentamen. Och den var mycket märkligt rättad dessutom. Förstår fortfarande inte många av mina poängavdrag. Men jag orkar inte bry mig. Så länge man är godkänd så...



T9 var ju totalt sett väldigt splittrad - även om kurledningarna i respektive kurs verkligen gjorde vad de kunde för att det skulle bli så bra som möjligt. Jag har fått en bra bas inom ett av T9:s områden men samtidigt valde jag ju bort alla de andra. Om det är någon tröst för dig har jag skrivit ett långt mail till programdirektorn om hur jag upplevt terminen 9. (Har inte orkat bry mig tidigare men gick igång på det mail vi fick från honom i höstas och sa då vad jag tyckte och tänkte). Fick ett svar av honom där han tackade så mycket. Tyckte det jag skrivit var "mycket informativt och ett bra bidrag för honom för att få en bra helhetsbild"... Återstår att se vad som händer sen.