kandidaten

Om livet som läkarstudent

Om jag vore 50 och hade snopp...

165298-1

Sitter på morgonronden lite lagom trött tillsammans med handledare och sjuksköterska. Vi kommer till en patient som jag vet behandlats för både hjärtinfarkt och nyupptäckt tät aortastenos på avdelningen veckan innan, och också haft besvär av flimmer under helgen. Jag ställer den i mitt tycke fullt adekvata frågan om hur patientens hjärta slagit under helgen. Sjuksköterskan, som sitter mindre än en halvmeter från mig, imponerar i sin förmåga att låtsas som att jag överhuvudtaget inte existerar, och jag ska precis till att vifta med min hand framför hennes ögon för att testa om jag plötsligt blivit osynlig, när min handledare irriterat (poäng till honom) upprepar min fråga: "men svara då, hur har hjärtat slagit?"


Får flashbacks från KUA-placeringen och syster M. som irriterat bad A. och mig att hjälpa till med att tömma bäcken och bädda sängar, medan hon istället servade våra manliga kursare med ett leende och en hand på axeln. Så tydligt att vår (manlige) handledare inte kunde annat än att konstatera att där fanns en uppenbar skillnad på hur vi behandlades.


Det finns så många liknande historier från denna termin att man börjar fundera kring vad som ligger bakom. Jag har inte tidigare haft någon större anledning att känna mig annorlunda behandlad pga mitt kön, men denna termin har det dykt upp vid flera tillfällen. De bullriga, manliga överläkarna kommer undan det mesta med ett skratt och en lite lagom flirtig komplimang, medan särskilt de unga kvinnorna tvingas till en betydligt hårdare attityd för att överhuvudtaget göra sig hörda. Eller som en mindre klipsk manlig kursare kläckte ur sig: "men jag har kommit på att om man bara hälsar på dem så kommer man runt de där problemen"... 


Undrar om det kan bero på att jag tidigare varit så mycket mer student, alldeles för liten för rocken och den roll den symboliserar, så uppenbart bortkommen att man inte behövde sätta mig på plats. Medan vi nu ändå närmar oss slutet av vår utbildning, gör ett första trevande försök att på riktigt axla läkarrollen och ta över ledarskapet. Och kanske är det svårare att acceptera att en ung kvinna gör det än en ung man, vad vet jag?

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Daniel
skriven :

Jag går en termin under dig på KS och kan bara säga att jag -som 30+ och man- aldrig upplevt något liknande, men ibland fått höra från flera kvinnliga kursare att de ibland blir osynliggjorda, ofta av kvinnliga kollegor.
Det är sjukt synd och jag önskar hur jag kunde göra något åt det, men själv ser jag det aldrig trots att jag är rätt hyfsad på att uppfatta taskigt bemötande mellan andra. Men det är bra att det uppstår ett medvetande kring att det förekommer, att ålder och kön fortfarande, bland högutbildade män & kvinnor med etik- & genus-kryddade Ladok-utdrag, år 2008 ännu betingar till olika bemötande. Inget varar ju för evigt, ej heller förlegade könsroller.

2 Maritha
skriven :

Som sjuksköterska kan jag bara konstatera att det ligger mycket i din manlige kurskamrats kommentar om att hälsa. Det gör så oerhört mycket för hur man känner för en person, om denne hälsar och presenterar sig första gången man träffas, eller om han/hon bara glider in och låtsas som om han/hon hör till inventarierna på avdelningen.
En annan sak som spelar en oerhört stor roll är hur läkaren pratar med oss sjuksköterskor; om han/hon ser oss som någon som vet vad vi pratar om, och diskuterar patienterna jämlikt med oss, eller om de bara ignorerar våra tankar och åsikter, och kör på med sitt eget.
Det är små saker, som dock är så viktiga...

3 jenny
skriven :

Alltid lika överraskad när det händer. Har nu tyckt mig se dels att det gäller vissa individer, dvs vissa sköterskor/undersköterskor samt vissa avdelningar.
Håller med om att artighet är viktig, från båda hållen! Men det påverkar inte särbehandingen vad jag märkt, det kommer sig av en gammal kultur som tillåts leva kvar.
Ser också att de äldre manliga kollegorna hamnar instängda i ett hörn där de förväntas vara roliga och liva upp alla samtal på ett sätt de inte riktigt orkar när de är 50+ utan istället blir plumpa när de försöker leva upp till den roll de fick som unga. Verkar jobbigt för alla.
Är dock mycket hoppfull inför framtiden särskilt nu när det kommer mer manliga sköterskor också. Jag vet att de också får utså en del trakasserier från äldre sköteskor som tycker de är såå söta.

4 Carina
skriven :

Men så typiskt av dig Maritha! Att inte erkänna att även sjuksyrror kan vara såååå snorkiga. Visst finns det mycket taskigt beteende hos läkare, men jag är trött på att höra hur sjuksköterskor frånsäger sig skuld genom att skylla allt på läkares beteende. Jag hälsar alltid på alla, från städare till överläkare. Men man känner sig bra lite värd när vissa i din yrkeskategori inte ens möter ens blick, eller himlar med ögonen när man bortkommen och ny på kliniken frågar var toaletten ligger... Trots att man går med sänkt ansikte (försöker låta bli), är trevlig och ler får man en massa skit av vissa. Det är ingen ursäkt alls att man själv blivit illa behandlad!

5 Kandidaten
skriven :

Jag håller lite med ovanstående. Säkert är detta ett problem där båda sidor, syrror och läkare, bär skulden. Men visst blir man lite modslagen när man hälsar på alla, från överläkare till städare, och syrrorna i bästa fall säger något elakt, i värsta fall vänder bort blicken som om man inte fanns.
Diskuterade detta med en sjukskötare jag arbetade med på intensiven, och han förklarade det hela med att de måste sätta upp en mur, måste visa en attityd för at sätta läkaren på plats innan de själv blev tilltufsade.
Jag kan känna att detta borde vara förlegat på något sätt. Att vi borde kunna mötas med ömsesidig respekt mot varandras kunnande, och arbeta tillsammans som ett lag, istället för denna vi-och-dem-känsla.

6 Maritha
skriven :

Kandidaten: Det är precis detta jag försöker säga, även om jag verkar ha blivit missförstådd av de flesta...
Jag försöker inte ursäkta att NÅGON är otrevlig, men jag säger att det tyvärr finns otrevliga och snorkiga personer överallt, detta har ingenting med yrke eller kön att göra, utan bara på dålig hyfs och brist på respekt för andra människor!
Om var och en drar sitt strå till stacken och försöker vara trevlig mot dem man möter så har vi kommit ett steg på vägen...
Vi är ju, som du säger, ett team som arbetar för patientens bästa, och vi borde (alla) också uppföra oss så!