kandidaten

Om livet som läkarstudent

Om introduktion och samarbete

165298-1Tillbaka igen från semestern. Det var fantastiskt skönt att sitta i en stuga långt bort från städer, stökiga sjukhus och svettiga gym. Lika skönt var det dock att komma tillbaka från lukten av fisk, gnällandet från mygg och avsaknandet av varmvatten till sin egen lilla lya.

Packade ur smutstvätten, satte på mig ryggsäcken igen och kastade mig vidare till höstens upplaga av introduktionsinternat för nya läkarstudenter, lika intensivt som alltid. Dock ett väldigt uppskattat moment bland nya studenter, många likställer de tre dagarnas verksamhet till vad man normalt uppnår socialt under cirka två månader. Vi erbjuder ett digert program med olika typer av gruppdiskussioner och team-buildingövningar. Vi diskuterar bla etiska dilemman och arbetar för samarbetet inom gruppen. Det är ett väl beprövat och inarbetat koncept som fungerar allt bättre.

Tyvärr visade man från Universitetets sida upp en tråkig inställning. Det talades om en "lek-och-fest-verksamhet", en onödig utgift, likställdes med nollning etc etc. Särdeles tråkigt därför att det enda som brast i årets upplaga var just samarbetet med Universitetet. De läkare som Universitetet tagit över ansvaret för att ta ut kom alldeles för sent eller inte alls, samordningen i utbildningskommittéen var under all kritik och fortfarande på tisdagseftermiddagen vid klockan fyra visste vi inte om de lärare som skulle tala om vad som väntade under hösten skulle dyka upp under kvällen eller ej. Vilket de heller inte gjorde. Detta visade sig i vår utvärdering som dåliga poäng kring punkterna "information från Universitetet" och "trygghet inför hösten".

Således tråkigt för en verksamhet som är mycket seriös och uppskattad, Man skulle tro att man med vanföreställningen om detta som en onödig och oseriös verksamhet har ett intresse av att göra den bättre. Jag hoppas på ett bättre samarbete i framtiden där Universitetet visar engagemang och intresse för mottganadet av nya studenter i samma mån som studenterna. 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Ny student
skriven :

Håller helt med dig, kollot var en jättekul och bra introduktion!
Tråkigt att Universitetet inte verkar klara av att upprätthålla sin seriösa approach och samtidigt hålla ett sånt här projekt under sina vingar.

2 Alice
skriven :

Det är ganska typisk inställning som vissa folk har. Jag som organisationsekonom tycker att oförmågan att förstå nyttan av sådan aktivitet tyder på bristande kunskaper inom organisläran. "Lek" kan betyda så mycket för jobbresultaten. Att inte inse det är väldigt ignorant.

3 Systeryster
skriven :

Hej, längesedan. Det blev ett dålig nummer på mig i den barnsliga ATlottdragningen i brunostlandet. Så nu lutar det åt att jag tar mitt pick och pack över gränsen tillbaka till fosterlandet. Livets vägar är outgrundliga. Kram

4 Daniel på T6
skriven :

Kan tänka mig att somliga beslutsfattare på Universitetet tillochmed är lite avundsjuka på att de inte själva fick något stimulerande, inspirerande och faktiskt - ROLIGT - kollo när de började sin utbildning. Att ha KUL tillsammans är så mycket mer än bara laja och flamsa. Det bygger vänskap och samarbete, stimulerar framåtanda och engagemang, stärker motivation, inspirerar och får en att känna sig sedd, uppskattad och värdefull som ny student. Vilket inte alls är en självklarhet när man står inför den Stora Utmaning på Det Fina Universitetet som en läkarutbildning på KI faktiskt är.
Kollot är sålunda alldeles för viktigt för att betraktas som en tramsig hoppborg av någon enstaka surmagad bakåtsträvaradministratör. Hoppas att det snart blir ändring på detta!
Mvh Daniel, som nån gång hoppas få bli kollofadder

5 Malin
skriven :

Jag tycker att de borde avskaffa detta förbannade "Proffesionell utveckling och ledarskap" istället! (Alternativt höja kvalitén/ändra upplägget) Den kursen gör så otroligt mycket mindre för gruppsamarbetet än vad kollot gör. Jag undrar vad den skiten kostar...
Är det någon som har fått ut något positivt av P&L? Har aldrig hört något annat än negativa saker av alla mina kursare. Kollot däremot tror jag att ALLA har uppskattat och lärt sig något av.
Fokuset på det första P&L låg på just gruppdynamik och ledarskap. Hade min grupp stannat vid bara kollot, lovar jag att allt hade funkat bättre hela vägen.

6 Äldre doktor
skriven :

Trist att kontakten m KI inte fungerade optimalt... Fast till KIs försvar kan man kanske påminna om att KI betalar bussar, hyra, m.m.
Hoppas att ni ger feedback så att det kan bli bättre nästa termin...