kandidaten

Om livet som läkarstudent

Terminsstart

NoneTillbaka i skolbänken efter nya krafter hämtade ur lugnet i de svenska fjällen och från Spaniens sol. Första dagen av termin 9 avklarad. Introdag av vanlig karaktär med ett urval av bättre och sämre introduktionsföreläsningar.

Lite kluven till att börja denna termin. Många nya och intressanta kurser (psyk och beroende, ögon, öron/näsa/hals, neurologi) men ny utbildningsplan som vi  är tredje kursen att pröva och om vilken jag inte hört ett enda positivt omdöme hittills. Enligt tidigare studenter är det lika mycket stoff som tidigare på mindre tid; kurserna springs genom så snabbt att man knappt hinner blinka, än mindre lära sig något (ögon och öron i snitt 6,5 dagar per kurs). Drunkning i projektarbeten, vetenskaplig och professionell utveckling och primärvårdsdagar som kan bli hursomhelst. En "integrerad" termin vilket innebär en jättetenta i slutet av terminen med olika block för de lika kurserna.

Samtidigt spännande ämnen och en enorm motivation efter sommarjobbets jourer då jag stod alldeles handfalllen inför många av dessa patienter, och med vetskap om att fler jourer av samma kaliber väntar under hösten. Och om jag går in i den nya utbildningen med en uttalat negativ grundinställning kan jag ju bara bli positivt överraskad.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Systeryster
skriven :

Jag vill också gå i skolan. Hänga på föreläsning och dricka kaffe. Plugga och vara frustrerad. Ops. Trodde aldrig jag skulle säga det(inte så fort iaf). Medicin är inte min grej, kanske blir det kirurgi.

Kram

2 Kandidaten
skriven :

Föreläsning som går över tiden. Kaffe som kostar 18kr för en simpel kopp. Plugga en ny utbildning som de inte riktigt vet hur den ser ut än. Hänga på obligatoriska placeringar som inte ger särskilt mycket och mest känns som slöseri med tid. Vara fattig. Antar att gräset alltid är grönare på andra sidan. :-)