kandidaten

Om livet som läkarstudent

Om Onda Ryggar

165298-1Validering. "Kan anses vara ett generellt begrepp för att giltiggöra en process" (enl Wikipedia). Inom utbildningen har vi någon gång, kanske för sällan, diskuterat detta med att validera patienten. Att tänka på att för denne är smärtan, eller sjukdomen, högst allvarlig och skrämmande. Att inte vifta bort detta med ett "jaja, detta är bara värk i musklerna förstår du".

Men det är svårt ibland. Det är svårt att hitta empatin inom sig när man står där på akuten med sin fjärde rygg på inte ens ett dygn. För fjärde gången har jag tagit min fullständiga anamnes och gjort mitt status efter bästa förmåga. Än en gång har jag inte hittat något hur mycket jag än klämt och känt, patienten har böjt sig, sträckt sig och roterat åt alla möjliga och omöjliga håll utan ett enda tecken på att något är fel. Jag har diskuterat med min handledare och kommit fram till att problemet med största sannolikhet är muskuloskeletalt.

Och patienten har verkligen ont. Patienten sitter och grimaserar, och klagar, och är alldeles tårögd. Och jag försöker att validera människan framför mig. Försöker att inte tänka på nästa patient som har en skada på riktigt. Försöker att tålmodigt ta mig tid och tala med patienten, förklara att det kanske skulle vara bra att träna den svaga ryggen, att utföra lite övningar för att bli av med stelheten. Inget är fel, inget är farligt. En kropp som inte används gör ont.

Men någonstans inom mig saknas empatin. Jag känner inte med den här patienten. Jag anser mest att den utgör ett onödigt merarbete. Jag anser att den borde söka sig till Friskis&Svettis istället för till akuten, att problemet i första hand är självorsakat. 

Detta är svårt. Detta är också ett problem. För om jag bara orkar tala i lugn och ro med människan, orkar förstå vad det är hon fruktar, så kanske jag kan hjälpa. Om jag istället lär mig en ramsa ord att rapa upp till varje ond rygg kommer hon att komma tillbaka.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Petra
skriven :

Och som ryggpatient så vill man också bli rättvist behandlad... Jag har själv ett ont bäcken/ländrygg sedan september07 och har ännu inte sökt akutvård. Dock primärläkarvård och sjukgymnast. Men första besöket på primärvården var det värsta jag varit med om. Läkaren kände och klämde och sa sedan klämkäckt: "Tappa 15 kg, träna och rör dig mer så ska du se att det blir bra"... Hur bra känns det?

I mitt fall verkar det röra sig om ett bäcken som är uppluckrat efter två graviditeter och inte "fäst" igen och då kanske viktminskning och träning inte var det bästa svaret att ge...
Hm, mitt råd till dig som blivande läkare är att lyssna på patienterna även om det för dig kan verka som en oviktig muskelsmärta...

Petra som annars gillar din blogg...

2 Alice
skriven :

Fast jag förstår läkaren som säger att man ska träna och gå ner i vikt. Dessa saker påverkar hälsan (pratar inte specifikt om Petras fall) och som patient borde man ta åt sig sådant.
Men validering är skönt. Just i det ögonblicket känns det så bra att bli bekräftad och förstådd.

3 Anna
skriven :

Ryggar är ett helsike...både för patienterna och för kandidaten/läkaren...Viktigast på akuten är dock att utesluta det som är farligt och faktiskt akut och sedan skicka remiss till patientens vårdcentral (el valfri sådan som patienten vill besöka, många klagar på sin VC-BYT DÅ!) som kan hjälpa på lång sikt. Akuten är till för tillfälliga problem och inte långdragna. Många blir nöjda med att veta att det inte är något farligt som ligger bakom deras smärta och då är halva jobbet gjort. Ibland känns det jobbigt med att validera är ändå guld värt för alla inblandade och det borde tas upp ännu tidigare under utbildningen!!