kandidaten

Om livet som läkarstudent

Resistensmonstret

165298-1Sitter och njuter av fredagskänslan ett litet tag till innan jag ska ge mig i kast med att försöka bemästra Excel inför mitt projektarbete. Det var ju bara fyra år sedan jag senast använde programmet, hur svårt kan det vara?

Trivs verkligen på infektion, det känns som en väl planerad, effektiv och rolig kurs. Vi har fått ett litet kompendium av 36 antibiotikum att lära oss med avseende på användningsområde, vilka agens de tar, indikationer och biverkningar. Men "kan vi bara dem så kommer vi att klara oss lysande", lovade överläkaren.

Den stora boven i dramat, som alla lite lätt nämner i förbifarten nästan dagligen, är resistensutveckling. Framtida skräckscenarion målas upp med svårbotade infektioner, fler biverkningar, omöjligt att använda antibiotikaprofylax inför operationer (och vem vill då låta sig skäras upp?), höga kostnader för utveckling av nya preparat och som en konsekvens av allt detta, läkemedelsbolag som inte finner någon marknad i utvecklingen av antibiotika och därför letar sig till andra, mer lönsamma, områden.

I Sverige har vi klarat oss relativt bra hittills. Och visst det kan man ju vara glad för. Men med den ökade globaliseringen är väl detta knappast ett nationellt problem, snarare ett internationellt. Jag var i Indien för ett par år sedan och läste en kurs i Global Hälsa. En dag var vi ute på studiebesök på en vårdcentral. Med stigande skräckblandad förtjusning såg vi läkaren ta emot 50 patienter på en timme. Kön till hennes skrivbord ringlade långt ut på gården, väntrummet = mottagningsrummet där vi satt och svettades var fullt  av människor, ljudnivån var uppe i taket av hostanden, stönanden och barnskrik. Mitt i detta satt läkaren på sin stol och kallade fram patient efter patient, frågade dem lite snabbt hur de mådde, satte stetoskopet över ett par punkter över bröstet och skrev sedan ut amoxicillin åt alla. När man ser till dessa globala problem med både antibiotikaöveranvändning och omöjliga arbetsförhållanden för läkare inser man att vi inte lugnt kan luta oss tillbaka på våra skrivbordsstolar och nöjda se till den kontrollerade situationen i vårt eget lilla land.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Petra
skriven :

Ja, och tyvärr börjar det bli lite likt det här i Sverige också. Läkarna har allt mindre tid för sina patienter och hinner och orkar inte beställa alla nödvändiga prover utan skriver ut bredspektramediciner för glatta livet. Snart är vi alla resitenta :(

2 Anna
skriven :

Åh det där kompendiet vill jag också ha, finns det på nätet? Har nämligen några år efter infektionskursen insett att jag har ruskigt dålig kläm på antibiotikavalet;)

3 Äldre doktor
skriven :

Ja vad ska man säga - om fem år kommer du inte att komma ihåg dina 36 antibiotika, lika litet som dina gamla statistikkunskaper gick att väcka till liv inför statistikkursen... Som utbildare saknar jag ett mått på vad studenten glömt under utbildningen... Och en strategi för att hålla kunskaper vid liv...
Men kul att du har roligt på infektionskursen, det verkar ju som om infektionerna kommer att vara med oss under lång tid framöver, så det känns betryggande att grundutbildningen gör reklam för specialiteten (du har säkert upptäckt att en inte särskilt dold agenda på många kurser är att rekrytera unga läkare till specialistutbildningen...)

4 Louise
skriven :

Finns Global hälsa som kurs på alla universitets läkarprogram? Och tack för en mycket trevlig blogg!

5 Emma
skriven :

Till äldre doktor:
En entusiasmerande lärare kan göra underverk för inlärningen! Någon som fångar min uppmärksamhet, brinner för sitt ämne (som supernovor), hur udda ämnet än må vara. Det är dessa föreläsningar, föreläsare och kunskaper som sitter kvar i mitt minne efter utbildningen. Någon som faktiskt på fullt allvar vill att just jag ska komma ihåg det enda fungerande antibiotikumet vid fladdermössbett eller liknande. Det fastnar faktiskt...
Eller föreläsaren som hade med sig sina egna ut-opererade gallstenar i en burk och visade oss, patologläkaren som varvade alla histologibilder med bilder från hans fågelskådning. Läraren som hade med sig skådespelare för att demonstrera olika mänskliga beteenden. Kan göra en lång lista över minnesvärda föreläsningar på KI under min studietid!

6 Äldre doktor
skriven :

Tack Emma för trösterika ord - tänk om vi skulle ha en pedagogisk kurs med titeln: "Hur just du kan bli en supernova..."

7 Kandidaten
skriven :

En bra föreläsare kan verkligen fängsla intresse, nästan oavsett ämne! Liksom en duktig handledare, eller en inspirerande chef...

Jag letade runt på kurswebben, men hittade tyvärr inte antibiotikakompendiet. Inte heller kan jag svara på om Global Hälsa-liknande kurser finns på andra universitet; däremot lade jag upp en länk till gapminder.org, en sida som är väl värd ett besök om man är intresserad av global hälsa och utveckling.

8 Ola
skriven :

Det får ses i rätt perspektiv. Vad är en läkares småslarviga förskrivning av antibiotika jämfört med en storbonde som skyfflar antibiotika på sina djur utan nån slags kontroll? Är det värt att man snålar med patienter (speciellt i U-länder!) om antibiotikumet ändå kommer att vara oanvändbart snart pga bönderna?