kandidaten

Om livet som läkarstudent

Nedskärningar

NoneBloggen har så gott som varit bortglömd den senaste månaden. Utan större reflektion har jag tentat gynekologi, obstetrik och barn, och är klar med de grundkurserna.

Dessutom har jag indirekt haft en första kontakt med Landstinget. Mindre lyckad sådan. 

Det började med att jag i mitt stilla sinne hade konstruerat en plan. AT på en mindre ort med ett mellanstort sjukhus och bra patientflöde. Internrekrytering till ST inom kirurgi. Stanna åtminstone några år, operera mer på mindre tid än på de större universitetssjukhusen. Sommarviket som skulle leda till AT är fixat. Planen var nästintill vattentät.

Men jag hade inte räknat med Landstinget. Eller Finanskrisen. Plötsligt ska det sparas pengar. Då är planen att minst kvällar och helger avsluta akut kirurgi och ortopedi, samt förstås stänga BB och förlossning helt, en instans som ofta får stryk först. Att det är många mil till närmaste sjukhus är ett mindre problem i sammanhanget.

Det är tråkigt att spara in på vård och omsorg. Det är tråkigt att restiden till sjukhus ökas med minst en timme, även för de akuta patienterna. Och så är det tråkigt för mig då min framidsplan helt föll i bitar.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Josefine
skriven :

Den här finanskrisen...den ställer till mkt! Här ska man lägga ner två av tre distriktmottagningar, så alla i komunen ska komma till en och samma vårdcentral...bra kan tyckas bara att de älder får minst 2 mils resa, varje gång och vårdcentralen har så gott som fullt upp nu, då kan man ju undra hur det blir sen. MEN komunen har iställer råd att springa runt och plantera blommor på Varenda gata, varenda en! Något jag inte riktigt förstår...





Jag hoppas verkligen det löser sig för dig, du är ändå en förebild för många ska du veta!



Kramar Josefine

2 frida
skriven :

vilken bra blogg! :D jag ska också bli läkare så det är mkt intressant att läsa det du skriver :D



vilket universitet går du på??

3 Sofie
skriven :

Hur litet sjukhus hade du tänkt dig? För i en mellanstor svensk stad får du inte komma till speciellt snabb eller mkt inom kirurgin tidigt. För att bli duktig snabbt behöver du ett LITET sjukhus. Mellanstort länsdelssjukhus är troligtvis för stort.



Ett tips bara.

4 anski
skriven :

Hur har du det i landstingsSverige?

5 Nisse
skriven :

Hej! Tänkte bara tipsa om att länken till "medicinstudent.nu" (i listan till höger) behöver uppdateras eftersom sajten har flyttats till "xn--lkarstudent-l8a.se" (vilket visas som "läkarstudent.se" för dem som inte använder gamla webbläsare).

6 Anna
skriven :

Hallåå där!



Först måste jag påpeka att det är otroligt intressant att läsa. Sen har jag en fråga! När visste du att du ville bli läkare? Hade du en känsla i kroppen att nu ska jag söka in till läkarutbildningen?



Vart läste du? Gör alla som söker in till läkarutbildningen intervjuer?



Tacksam för svar //Anna Westergren



7 Anonym
skriven :

En inte helt högteknologisk Kandidat fick ett kirurgvik i en liten stad utan internet hemma, slutade blogga, rev av termin 11 med ett utbyte som avslut och sitter nu som AT-doktor i en liten, liten stad någonstans i Sverige. Glömt lösenordet till blogg.se, jobbar på att hitta det men gör jag inte det kan jag säga att det var kul, det löste sig, jag blev läkare och upplever en ny bisarr verklighet i AT-Sverige!