kandidaten

Om livet som läkarstudent

Får blivande läkare vara sjuka?

NoneÄr på primärvård denna vecka, en placering som skulle kunna bli lite hursomhelst. Jag hade dock tur, hamnade på en mysig liten vårdcentral i en mysig liten villastad, fick ett mysigt litet rum och mina egna patienter. Handledarna jag gick med var bra. Hembesöket med promenad genom en klar höstdag till ett mycket charmigt äldre par var en riktig humörhöjare. Således började veckan bra. Sedan blev jag sjuk.

Halsen kändes som sandpapper, huvudet tjockt och degigt, täppt överallt och lite feber som pricken över i. Då vill man inte sitta som student och försöka ta sina egna patienter. Genast blev stämningen mellan min ansvarige och mig betydligt mer spänd. Själklart skulle jag stanna hemma om jag var dålig. Men det är ju ett visst antal dagar man ska gå, va. Och det blir ju väldigt svårt att ta igen. Och godkänd placering krävs ju för att få godkänd kurs. Detta lilla tal trots att jag inledde med att föreslå sätt att ta igen de två missade dagarna på.

Vad trött man blir. Det är ju inte som att jag önskar att sitta hemma och inte orka annat än titta på dåliga repriser på TV. Men att ta mig en timmes resa till en vårdcentral där jag ska leka doktor, vara nära mina patienter och undersöka dem känns inte så lockande, vare sig för dem eller mig. Dessutom är kursen krympt och utrymme att ta igen dagar man missar (obligatorium i sedvanlig ordning mest varje dag) finns inte. En mer rigid och byråkratisk struktur än läkarutbildningen är nog svår att finna.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: