kandidaten

Om livet som läkarstudent

Extrajobb

NoneHar precis hunnit landa i den trygga verkligheten. Fått en första introduktion till ett nytt status. Satt på mig "med kand"-skylten och mest suttit bredvid och iakttagit det psykiatriska samtalet, utan att egentligen bidra med något alls. Helt svurit mig fri från ansvar.

Och då är det dags igen. Helgjour nästa. Känns nästan värre att åka över för en helg, till ensamma akutpass från den trygga vardagen. Huga. 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Henke
skriven :

Är precis i samma sits, läser psykkurs och har det allmänt gott. Inser dock att jag går bokat mig på en extra nattjour imorgon. Blä. Kan man inte bara få vara kandis ett tag till?

2 Basse
skriven :

Kan man vicka som UL i Finland redan efter termin 8? Var du både kir- och medjour?

3 Systeryster
skriven :

Tänker på dig därborta. Här i väst är det också jour som gäller.

4 Liv
skriven :

Hur är det egentligen på läkarlinjen? Funderar på att söka, men har ju hört så många skräckhistorier...

5 Kandidaten
skriven :

Henke: visst är det ganska skönt? Slippa stå där när ett larm kommer in, ansvarig för det första handläggandet. Samtidigt blir det lätt tråkigt, just detta att inte få göra någonting...



Basse: Ja det kan man, på sjukhusen. Vad gäller jourer ser det annorlunda ut på olika ställen. Jag var primärjour för, eh, samtliga specialiteter samt ansvarade för, eh, samtliga inneliggande patienter. Ähum. Det var mest att önska att det inte skulle komma något man inte studerat än...



Systeryster: Tack, det hjälpte nog! Hoppas det lugnar sig för dig snart, hörde det blev lite tuffare än du tänkt dig i höst...



Liv: Vilken typ av skräckhistorier? Jag tycker att det är en fantastiskt spännande utbildning, och trivs väldigt bra! Har man väl kommit in kommer man ut också.

6 Liv
skriven :

Haha, ja allt möjligt, dissektioner av lik osv, fast antar att man vänjer sig vid sånt... Men det verkar väldigt tufft iaf, är inte säker på om jag klarar av det. Å andra sidan - dumt att inte försöka, right? =)

7 Kandidaten
skriven :

Dissektionerna är mer fakta än skräckhistoria... Och ingen kan ju tycka att dissektioner eller obduktioner är direkt behagliga. Jag var rätt obehaglig till mods innan, men det var något av det mer lärorika jag gjort faktiskt.

Ja, man får vara med om en del under denna utbildning, du får se mycket mer misär än någonstans annars, sorg, tragik, glädje. Och det är just blandningen som är fantastisk! Du vet ju aldrig helt hur din arbetsdag kommer att se ut.

Dessutom fasas du ju in i det lite stegvis.

Du måste känna efter själv vad som passar dig.

8 Liv
skriven :

Tack för svaret =)

Har också fått uppfattningen att det är väldigt omväxlande - hemskt och alldeles, alldeles underbart på samma gång.

Något annat bra tips på hur man ska klara av läkarstudierna?