kandidaten

Om livet som läkarstudent

Skambud

NoneVad glad man blir. Plötsligt dyker det upp ett mail i inkorgen med erbjudande om underläkarjobb på hemmaplan. Efter mycket funderingar tackar jag nej. Då kan man ju undra om detta är ett utslag för mitt vanliga, lätt rabiata, förhållande till mina rättigheter, eller om jag till slut tippat över gränsen och blivit spritt språngande galen. Med inslag av övermod.

Historien börjar som följer. Undertecknad söker ett arbete som "förstärkningsjour" på en akutmottagning i staden. Ett arbete som är tillgängligt efter att man gått termin 9 och får vikariera som underläkare. Jag lyckas också, som sagt, att faktiskt få ett jobberbjudande, med PM bifogat om arbetets art etc. Detta PM börjar med orden:  "Du arbetar på eget läkaransvar och står själv för konsekvenserna av ditt handläggande." Därefter kan man scrolla ner lite i arbetsbeskrivning till lönedelen. Där erbjuds 18.200kr/mån, vilket blir ca 107kr timmen (räknat på 170h/mån), samt OB-tillägg 41kr/h. Detta att jämföra med en kursare som arbetar som servitris och tjänar 110kr/h (18.700/mån) samt samma OB. Eller flera andra kursare som arbetar som undersköterskor och tjänar 19.000kr/mån samt samma OB. Dvs det man har gjort är att erbjuda mig ett arbete som underläkare (enl arbetsbeskrivning), men tagit bort avtalsmässig underläkarlön med jourkomp för att istället erbjuda någon form av studentlön, trots att arbetet tydligt är en inskolning till ett självständigt underläkarjobb på akuten.

Jag förstår ju att detta är ett utslag av de gamla hederliga marknadskrafterna utbud och efterfrågan. Att det finns kollegor till mig som är så desperata efter arbete i hemmatrakten att de tar varje chans att få in en fot på sjukhuset. Och jag förstår ju att arbetsgivaren därför lugnt kan svara att löneförhandling inte är aktuellt, att man behöver besked, att det finns många andra som vill åt detta arbete.

Men någonstans kan jag inte acceptera detta. Jag kan inte acceptera att få sämre lön än servitriser och undersköterskor (med all respekt för er!) för det ansvar jag bär och den utbildning jag har. Ett ansvar där det är jag personligen som åker dit om det händer något. Om jag som oerfaren ung doktor missar något. Eller behandlar fel.

Så jag gör det jag kan. Det jag känner att jag måste. Jag låter marknaden styra. Jag tackar nej och minskar därmed tillgången på arbetskraft med en enhet. En student. En underläkare. Kanske fler vågar följa mitt exempel småningom. Så att lönen till slut motsvarar ansvaret. Under tiden kan jag rekommendera arbete som servitris. Eller i butik. Eller som uska om du nu nödvändigt måste vara på sjukhus. Så tjänar du mer.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Tina
skriven :

Snajsigt erbjudande. Kom hit, jobba ihjäl dig, akta dig för att göra fel, få ingen lön att tala om. :-/ Nä, du gjorde rätt som tackade nej. Tycker jag. Nån måtta får det vara. McDonalds är inte så tokigt, och lönen är i samma klass... Plus att arbetstiderna kan läggas nästan hur som helst.

2 Dr Kristina
skriven :

Jag tycker att du genast ska kontakta läkarförbundet med detta avtal i handen!!! Det är HELT och FULLSTÄNDIGT oacceptabelt...



Jag hoppas att du är med i MSF så att du kan få hjälp. Annars - bli omgående medlem. Om du inte är medlem kan du få göra något bra för alla kollegor o ta kontakt med Läkarförbundet - medlemsrådgivningen i alla fall... Tel 08-790 33 00



Jobbar fackligt o blir så upprörd av detta! Bra att du stod på dig! Well done!



Arbetsgivaren tycker tydligen att vi ska tacka för att få äran att få anmälningar o riskera nätters sömn?

3 Kandidaten
skriven :

Dr Kristina: Ärendet ligger redan på SYLF:s bord, och ska upp till diskussion vid en mängd instanser. Tack ändå!



Tina: Bifogar genast McDonald's till min lista över möjliga extraknäck.

4 Anna
skriven :

Bra gjort!

5 yetanotherkandidat
skriven :

Hundra applåder till dig! Om inte vi står på oss, vem kommer att göra det då? Skambud var precis det rätta ordet.

6 Daniel
skriven :

Bra jobbat! Starkt av dig, och det fåtal som har ryggrad att säga NEJ till chipspengar som denna lön faktiskt är för ett UL-vik. Jag blir så trött när jag tänker på alla de som tar dessa jobb och säger "jamen det är ju så KUL!" samtidigt som de bidrar till att öppna en ekonomisk fallucka under fötterna på både sig själva och sina unga kollegor.

7 carina
skriven :

"Då kan man ju undra om detta är ett utslag för mitt vanliga, lätt rabiata, förhållande till mina rättigheter, eller om jag till slut tippat över gränsen och blivit spritt språngande galen. Med inslag av övermod."



det undrar jag varje kursråd jag sitter med på...

8 Dr Baffel
skriven :

Stor eloge. Snacka om integritet. Jag är stolt över att vara kollega med dig i framtiden.

9 Anonym
skriven :

Bra gjort!

10 Dr Tunnhårig
skriven :

Håller med Baffel. Det är sådana som du man vill ha som kollega. Så trött på alla mesproppar som bara säger jag chefen. Vi borde alla säga ifrån. Hoppas jag får mer än ETT erbjudande till sommaren så jag kan ställa lite krav. Om inte så tar jag vad jag får tyvärr...



Har varit med om liknande situation på ett Sthlmsjukhus. 18500 erbjöd de! Det tragiska var att det var det enda erbjudandet jag fick, så jag var villig att ta det. Men jag fick det inte!!! Snacka om dubbelförnedring :(



11 Sumeg
skriven :

Integritet! Imponerande. Tack!

12 Kandidaten
skriven :

Tack alla. Börjar helt plötligt känna mig lite stolt också.

13 Martin
skriven :

Rätt beslut. Jag hoppas att fler väljer att göra som du, problemet är väl bara att det finns en aldrig sinande brunn med billig arbetskraft, inhemsk eller inflyttande.



Personligen tänker jag jobba privat, ge oss alla inblandade en bra lön så man också får råd att ha ledig tid att leva - livskvalitet. Bara att hänga på ju:)

14 Kandidaten
skriven :

Nytt ordspråk jag hörde häromdagen: "betalar man med nötter får man apor som jobbar"...

15 Oscar
skriven :

Huff!



Vilken förolämpning, upprörande, man blir ju vansinnig och tur är väl att du blev det också. Aldrig att vi kan acceptera villkor liknande dessa!



Får man fråga varifrån du fick detta "erbjudande"?'



Upp till kamp!