kandidaten

Om livet som läkarstudent

Bakom mina vita kläder

165298-1Ett moment av kirurgtentan avklarat! Igår fick jag utföra status, tolka röntgenbilder, genomföra konsultationer, rädda en instabil patient på akutrummet, (miss-) tolka miktionslistor, allt under den underbara kursledningens uppmuntrande tillrop.

Drygt hälften av oss var ombytta, och jag kunde inte låta bli att fundera på varför. Insåg att mycket av min läkarroll sitter i kläderna. Bakom den vita fasaden kan jag diskutera allt med mina patienter, från avföringsvanor och urinering till konstiga flytningar och erektionsproblem. Jag kan ogenerat stoppa mitt finger i alla tillgängliga kroppsöppningar. Jag ser social misär, ger tunga besked, frågar en kvinna om det kanske var hennes man som slet av henne fingret, allt i skydd av vitkläderna. Jag kliver in och ur min roll samtidigt som jag tar på och av mig sjukhuskläderna. Jag har privilegiet att kunna lämna det mesta tunga bakom mig i skydd av jeans och tröja.    
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 mallan
skriven :

Det finns säkerligen en baktanke med den klädseln också...