kandidaten

Om livet som läkarstudent

Vad hände egentligen i Finland?

165298-1Ett mail från min chef i Finland landade i min inkorg. Enligt henne var senaste nytt att det kommer att krävas fem års studier from årsskiftet för att få vikariera som underläkare i landet. I samma mening frågade hon ändå vilken avdelning jag helst ville jobba på, och bad mig skicka in en ansökan.

Situationen är således högst oklar, och det debatteras vilt om hur mycket kunskap man ska kräva av kandidater innan de får komma ut och jobba. Hittills har det i Finland krävts fyra års studier, alltså ett halvår mindre än i majoriteten av övriga Europa. Dock skedde nyligen en incident som lett fram till dagens diskussion.

En kandidat satt ensam på vårdcentralen som vikarie. Förmodligen jobbade denne rejäla övertider, var trött och hade få personer att fråga om hjälp. Ett barn kommer in med feber. Kandidaten, som ju inte hunnit läsa barnkursen än, gör det stora misstaget att skicka hem barnet med febernedsättande. Historien förtäljer inte om antibiotika alls sattes in. Några timmar senare dör barnet av sin meningit (=hjärnhinneinflammation).

En hemsk och ångestskapande sann historia, absolut. Säkert fanns det också, som jag inte helt opartiskt antyder, andra faktorer som påverkade händelseförloppet. Uppenbarligen skakade berättelsen en hel nation. Nu är det bara att vänta och se vilka konsekvenserna blir.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Johanna (med kand)
skriven :

Låter ju riktigt, riktigt korkat av den aktuella studenten att ta ansvar för att bedöma ett barn när han/hon ju helt saknade barnmedicinsk kunskap. Själv skulle jag i den situationen vägra och skicka barnet till närmaste akutmottagning, om det så vore 15 mil dit! Det farliga är ju som bekant inte personer med bristande kunskap/kompetens, det är de som saknar insikt om sina brister som är riktigt farliga...

2 Leffe (med.kand)
skriven :

Kan väl delvis hålla med Johanna ovan, men jag måste väl även rikta skarp kritik mot arbetgivaren. Det låter ju helt orimligt att man som vikarierande underläkare, innan man läst barnkursen, överhuvudtaget skall behöva ställas inför liknande situationer. Visst bör man inse att man inte kan ta dylika beslut, men jag tycker det är helt fel att man skall behöva ställas inför dem överhuvudtaget. Har vickat en sommar själv och som vickande UL kan jag tycka att man sakta men säkert vaggas in i en falsk trygghet att de patienter och situationer man ställs inför inte är så allvarliga. Men det är klart att man måste ha i åtanke att förr eller senare blir det skarpt läge. Dessvärre är det inte alltid så lätt att inse vad man kan handlägga på egen hand och inte. Kan jag skriva ut smärtstillande till en patient med sarkoidos, ett barn, en 90-åring, skall personen ha smärtstillande överhuvudtaget??? Som tur var bestod mitt vick mest av rena rutinuppgifter, och i annat fall fanns det altid någon att rådfråga. Skandalöst vore det annars...

3 Malin Läkare
skriven :

Håller med Leffe. Det finns alltid någon att rådfråga. Många syrror har varit med länge och är väldigt brett lärda av doktorer hur en situation ska hanteras(ibland blir man förvånad) och det är ju helt oansvarigt att man ska lämnas som vikarie ensam på en vc. utan leg.läkare.

4 Sofie
skriven :

Håller med ovanstående. Det farliga är personer som saknar insikt om sin o-kompetens! Livsfarligt (uppenbarligen!)
Jag har, sen jag fick höra om att man fått vicka i Finland efter termin 8, tyckt att det är knäppt. Och dessutom då ute på VC.
Jag vickade först efter t9 och då på sjukhus där det, antagligen, fanns bättre backup och frågemöjligheter. Visst, jag gick ensamma nätter, men det fixade jag med bra bakjourer och närhet till ännu större sjukhus med t ex barnklinik.

5 nicholas aujalay
skriven :

är det någon som har mer detaljer kring denna händelse? Skulle uppskatta en länk eller liknande..

Nicholas