kandidaten

Om livet som läkarstudent

Måndagsregn och rättsmedicin

165298-1Rättsmedicinkursen har börjat. Medan jag gick genom regnet till föreläsningarna idag med ett eget litet orosmoln över huvudet, funderade jag lite över bästa taktiken att tackla den här kursen. Och snälla, är du känslig, så läs inte vidare. Detta är en av baksidorna av läkarstudentlivet.

Ni förstår, jag är den typen av människa som gärna blundar och håller händerna för öronen så fort något lite otäckt händer i TV-rutan. Jag vill helst leva i min lilla utopi där inget våld förekommer. Ändå ska jag nu ta mig genom en veckas kurs där föreläsningarna har namn som "trubbigt våld", "skarpt våld", "skottskador", "toxikologi", "asfyxi", "värme", "köld", "el" för att avsluta med grande finale "misshandel/sexövergrepp kvinnor" och "misshandel/sexövergrepp barn". Som en liten höjdpunkt mitt i veckan måste vi också gå på en likvisning där "det är viktigt" för oss att se kroppar i alla stadier av förruttnelse, så att vi ska "känna igen en person som legat länge" om vi någon gång måste konstatera ett sådant dödsfall.

Man hoppas ju ändå att föreläsarna har någon form av respekt för ämnet och inte utsätter oss för det värsta. Men nej; istället fyrar de av morbida skämt och skrattar till vid helt fel tillfälle, eller håller en kvarts föreläsning om olika vapen- och ammunitionstyper, för att avsluta med lite boktips om detta med ballistik och vapen skulle råka vara ett av våra specialintressen.

Vi har även utsatts för en exposé av bilder av olika typers av skador; utan förvarning kan föreläsaren slänga upp en bild på ett halvt avskjutet huvud på powerpoint-duken, och kallt förklara alla intressanta aspekter med kulans ingångshål och riktning och möjlig typ av vapen.

Jag menar: jag förstår att man måste utveckla någon form av humor för att hålla distans i denna liksom i andra specialiteter. Men kanske man inte måste utsätta oss för precis alla av sina märkliga dragningar och mörka sidor? Kanske man kan hålla igen på sina små ljudeffekter när man visar fall av misshandel? Eller?
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Annan kandidat
skriven :

Har ni haft föreläsaren som ställde sig och ringde in studenterna med en klassisk skolfrökenpingla än? Den föreläsningen tyckte jag att var höjden av osmaklighet med noll respekt för att den här typen av bilder kan vara lite jobbig för någon som inte är van...

Vad ska man säga... Seminarierna var iaf jättebra.

2 Systeryster
skriven :

Det verkar som att rättsmedicinen är densamma i Sverige som i Osloposlo. Vi fick också lära oss om vapen, se fruktansvärda bilder och höra osmakliga skämt. Jag vande mig inte det minsta, och tycker att det känns mer normalt än om jag skulle vant mig. Mådde illa nästan hela kursen och småryser vid blotta tanken på min rättsmedicinbok som står i hyllan. Tacka vet jag levande patienter, även om det mest är böcker för tillfället. Kram

3 Eric
skriven :

Det du skildrar i din blogg får mig att må lite illa...

Jag själv läser en rättsmedicinkurs bredvid läkarstudierna och jag har inte fått riktigt samma intryck.
Den har inte riktigt samma innehåll kanske. Men det jag tycker är svårt är inte alltid bilderna utan tanken på att det inte bara är en död kropp, det är ju ofta en tragedi inblandad med fler människor involverade på något sätt. Förtvivlade anhöriga.

4 Soffan
skriven :

Håller inte med dig. Tyckte rättsmedicinkursen var bra (Läste dessutom på KI). Plötsligt sitter du på ATdistrikt långt ut på landet nånstans och ska avgöra om polis ska tillkallas eller inte, kanske.

Man har helt klar olika intressen, men jag uppskattade rättsmedicinkursen - och då ska jag inte alls bli kirurg eller rättsmedicinare eller patolog. Jag har inget speciellt interesse av det ämnet, men uppskattade ändå kursen som inslag i utbildningen.

Men som sagt, smaken är som baken.

5 Kandidaten
skriven :

Jag instämmer i att det är en viktig kurs, och ett viktigt inslag. Jag vill veta hur jag ska handlägga ett dödsfall rent praktiskt, och veta när jag bör tillkalla polis. Dock var det mycket den praktiska biten jag saknade. Kanske jag inte behövde bilden på det avskjutna huvudet för att kunna identifiera en skottskada? Kanske jag inte behövde se en massa människor hängande i en snara för att förstå att det är en onaturlig död? Däremot efterlyser jag mer praktisk kunskap, mer oklara fall, mer tecken som ska väcka misstanke om våld.
Och en eloge till den fantastiskt bra föreläsningen om kvinno-och barnmisshandel, som lyfte hela kursen för mig!

6 Sandra Olsson
skriven :

Hur gick det på föreläsningen?!

7 Sophia
skriven :

Jag är strax leg läk och har läst i Lund/Malmö. Vår rättsmedicinkurs var suverän! Föreläsarna var väldigt kunniga och hade full förståelse för att man som med kand inte var van vid den verklighet som de arbetar med och som faktiskt är den verklighet vi alla lever i (det är bara det att de flesta av oss inte behöver se den). Jag har dessutom fått förmånen att tillbringa två av mina AT-veckor på rättsmed i Lund och det är lite speciella (men var finns det inte lite speciella människor...?) men väldigt, väldigt trevliga. Visst är de lite "avtrubbade" vilket krävs för att orka arbeta med att obducera dagarna i ända (även om den mesta av deras tid sitter de och filar på sina i mitt tycke urtråkiga rättsintyg...). Och visst om man är naiv och hellre vill låtsas att det man inte ser eller hör inte finns/händer så kanske en del rättsmedicinare kan upplevas väl realistiska och avslappnade inför ondska och tragik och det ofrånkomliga att vi alla på endera sättet ska dö för eller senare Men samtliga rättsmedicinare jag har träffat i Lund vill jag påstå är högst respektfulla när stunden så kräver. Men det kanske är olika på olika instanser i landet, jag känner ju bara till Lund. Hoppas att du fick ut något vettigt av din kurs iallafall, du lär nog få användning för dessa kunskaper på distrikt under AT om inget annat.

8 Elisabeth
skriven :

Med största sannolikhet har föreläsarna du nämner kommit bra mycket längre än du ("vill helst leva i min lilla utopi där inget våld förekommer") när det gäller hantering av svåra och tragiska händelser. Du framstår som lite väl naiv. Kanske är det du som ska försöka anpassa dig efter dem och inte tvärtom...?

9 jenny
skriven :

Konstigt, jag tyckte också rättmedicinkursen var bra på KI. Fast det var ju faktiskt mågna år sedan nu.
Det jag aldrig aldrig glömmer är dock en patient jag såg på neuro-kursen som var ihjälslagen. Min syn på männsikan förändrades för alltid. (fast jag blundar alltid vid våld på tv och film fortfarande, det är självbevarelsedrift)

Verkligheten slår bilder. Vi ser mycket av människans onda sidor. (och goda)

(det är rätt enkelt när man ska tillkalla polis vid dödsfall i hemmet tycker jag. Om man inte är 100%säker så gör man det)