kandidaten

Om livet som läkarstudent

Ett samhälleligt inlägg

165298-1Idag vaknade jag tll en diskussion kring dieter och bantning, uppkomna efter den andra större studien som påtalar farorna med Atkinsdieten, bla större risk för tidig död i hjärt-kärlsjukdom. Jag vet inte hur studien var upplagd, hur kontrollgruppen såg ut eller om man tog hänsyn till att övervikten i sig leder till ökad mortalitet i hjärt-kärlsjukdom.
 
Någon vecka tidigare såg jag som skarp kontrast  den tämligen misslyckade nya Burger King-reklamen, som riktar sig mot män (och försöker hålla sig utanför klassfrågan) med den nya slagdängan "Yes I'm a man... tired of chick food... give me meat" etc etc.

Under min hittills ganska korta kliniska karriär har jag redan stött på ett antal överviktiga patienter på de avdelningar jag varit på. Inte i något fall har övervikten varit till fördel för dem. Med detta facit i hand kan jag inte förstå Burger Kings nya profilering. Är inte män lika rädda om sin hälsa som kvinnor? Med en hamburgermeny kommer man lätt upp i en tredjedel av dagens rekommenderade kaloriintag. Och med för mycket skräpmat, stressiga matvanor, brist på motion så sitter man plötsligt där och kastar sig in i diverse märkliga dieter för att bli av med kilona.

Det satt även med en dietist under nyhetsmorgon som rekommenderade den välbeprövade men ack så långsamma metoden med en balanserad, allsidig, regelbunden kost avnjuten i lugn och ro, sammanlänkad med motion. Balanserat intag och förbrukning. Det låter enkelt men jag har all respekt för att det är svårt.

Samtidigt som övervikten ökar, typ 2-diabetes kryper allt längre ned i åldrarna ser jag mina framtida patienter överallt i samhället. Det är ett ökande problem och vi ser mer av det inom vården. Och det är hemskt tråkigt att se unga människor sjuka pga sina matvanor, en folksjukdom som inte borde finnas.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anna
skriven :

Lite paradoxalt att du har en McDonald's-reklam under just detta inlägg...

2 Kandidaten
skriven :

Ähum... Om jag skulle få välja reklamen själv...