kandidaten

Om livet som läkarstudent

Kick-off och läkare som gråter

165298-1 Är precis hemkommen efter ett par dygn till havs. Vår klass bjöds på kick-off-kryssning med studieledningen för medicinkursen, ett initiativ som jag nästan trodde skulle vara utrotat efter all diskussion om mutor etc. Dock var det inga läkemedelsföretag inblandade, obs obs.

Vi hade också (dagtid) ett mycket seriöst program. Så fort vi kom ombord färjan bjöds vi på kaffe och presentation av kurs och kursledning. Kvällarna upptogs av middag och mingel, ffa uppskattade vi karaokebaren på övre däck. Igår hade vi så föreläsningar hela dagen. Dessa var mycket seriösa och välpresenterade, och för den som tror att kryssningen innebar mycket lek och lite arbete kan jag avslöja att vi pratade om korrelationen mellan hjärt- och njursvikt, och betydelsen av Cystatin C som ny markör för njursvikt, vi pratade om biventricular pacing therapy vid osynkron kammaraktivitet, om betydelsen av fysisk aktivitet vid diabetes etc. Synd bara att jag inte var mitt piggaste jag efter nattens äventyr på dansgolvet.

På kvällen hade vi seminarier om hur det är att vara kandidat och doktor. Dessa var mycket givande. Vi fick lufta våra farhågor, förväntningar och frågor. En fråga vi diskuterade mycket är vilken vår roll som kandidat är? Att vi nu kommer ut på en arbetsplats, ska hitta vår plats i arbetsteamet och aktivt själva söka kunskap, istället för som tidigare två och ett halvt år få den serverad på silverfat. Det har talats mycket om det egna initiativet, men det här med att ständigt vara aktiv och visa framfötterna är kanske inte alltid lätt för alla. Det känns ju som att det finns en viss risk att de som inte är så talföra och framåt går miste om tillfällen som andra får. Men så är det ju i livet, är det kanske bara att vänja sig?

Vi kom också in på att den här kursen är den stora skiljelinjen mellan fas ett och fas två i utbildningen, att vi efter den kommer att känna oss som nästan-läkare. Jag längtar! Jag har velat ut på kliniken ett bra tag nu, det känns verkligen jätteroligt och spännande! Ska också få ta tag i min nålrädsla direkt, då jag kommer att gå fyra veckor på lunga och inte göra annat än ta blodgaser. Som sagt, utmaningar är till för att övervinnas!

Sammanfattningsvis var denna lilla resa en väldigt positiv upplevelse med många skratt och knasiga foton, samtidigt som den gav oss lite mer att stå på inför nästa veckas avdelningspremiär. Det var också roligt att lära känna några av lärarna i en annan miljö, så att vi har någon vi vågar fråga och tala med om det är något som bekymrar oss. Tack för en väl genomförd resa och för att ni gav lite av er dyrbara fritid till oss!


***
Många kommentarer och en liten diskussion kring huruvida läkare får gråta eller ej, vad roligt att ni nappar! Det är, som sagt, ett citat ur Pia Dellsons bok 'Klinisk blick', och ett talande sådant. Precis som ni skriver är det ofta så att den läkare som gråter åker på att stötta och lugna sin omgivning som tror att hon förlorat vettet som visar sig mänsklig. Istället är det kanske hon som behöver stöd? Ett typexempel på superhjältesyndromet, och väldigt tänkvärt.

Eller blir det som för en god vän till mig, för vem döden på avdelningen börjar te sig som vardag efter två kliniska terminer, men att plötsligt se någon börja spontanandas på 'Livräddarna' (som jag för övrigt missat varje avsnitt av) blir något av en chock?

***
Hört på färjan: "Vadå, är du läkarstudent alltså? Du måste vara så sjukt smart!"
-Jodå, så att eehh...
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 S
skriven :

Hej, vill säga att jag är inne på din blogg nästan dagligen och läser! Jättekul att du skriver! Du tar upp mycket intressanta ämnen, som jag själv kommer tampas med bara en termin efter dig och det är verkligen bra att du startar diskussion och väcker tankar...

När det gäller diskussionen om läkare som superhjältar, den fasaden som många bygger upp för att inte visa sina känslor... leder den till att man i slutänden inte känner något längre? Lär man sig att stänga ute känslorna helt som läkare för att samhället förväntar sig att man ska vara denna superläkare? Vad ger detta för konsekvenser, blir vi bättre eller sämre läkare?

Är en läkare som inte engagerar sig emotionellt bättre eller sämre? Man hör ju ofta att om man är för involverad så försämras ens omdämme etc....
skulle va intressant att höra din åsikt på det hela...

MVH En vän och kollega

2 Alice
skriven :

Jag har alltid sett på läkare som superhjältar. (Känn ingen press ;-) ). Fast på senare tiden ändras min uppfattning. Detta beror på att min vänner som är lika gamla som mig har tagit sig genom läkarutbildningen och börjar kalla sig för "läkare". En kompis till min lilla syster gör jobbar på ett sjukhus just nu och det känns konstigt. Det är konstigt när någon som var en god vän till min lilla syster kan faktiskt skriva ut medicin för mig eller berättar en historia om hur hon inte lyckades återuppliva en kvinna den natten hon hade jour.

Däremot har jag väldigt stor respekt för läkare och jag verkligen beundrar de som gör det yrkesvalet. Delvis (så klart) beror det på att man inte kan någonting om medicin, sjukdomar osv själv. Men inte bara det. Jag som står utanför "läkarvärlden" tycker att valet att bli läkare är väldigt svår, krävande stora uppoffringar. Och det säkert bidrar till att jag ser läkare som superhjältar.

3 Äldre doktor
skriven :

Hej! Låter som ett lysande sätt att inleda en kurs på! Kul!
Doktorn som superhjälte tror jag dock att vi måste leva med - för handen på hjärtat - den dag vi, eller våra nära och kära - blir riktigt, riktigt sjuka, visst är det Doktorn Superhälte vi vill bli behandlade av... Den starka, extremt kunniga, handlingskrafitga, empatiska doktorn med röntgenblick, encyklopediskt kunnande, och snälla ögon.
Delvis därför gråter doktorn på toaletten (eller inte allls).
Är man inte superhälte lär man sig i alla fall att spela rollen - det kostar, men det har även sina fördelar... (Därmed inte sagt att det rekommenderas...)

4 Kandidaten
skriven :

Ang emotionellt engagemang i sina patienter (tack för era kommentarer) och superhjältefenomenet: jag tror att det är svårt att behålla ett professionellt handläggande av sina patienter om man blir alldeles för emotionellt engagerad, tex tror jag inte att det är lämpligt att själv behandla familjemedlemmar eller nära vänner. Jag tror att det finns en risk för över- eller underbehandling, att man snöar in på ett spår för mycket, att man missar diagnoser etc. Därmed inte sagt att jag i det läget skulle låta bli att remittera mina anhöriga till bästa möjliga doktor... Återkommer absolut med ett inlägg om detta ämne!