kandidaten

Om livet som läkarstudent

Boktips

165298-1 "Får doktorer bara gråta på toaletten?"
I sin bok "Klinisk blick - Reflexioner kring läkekonsten" skriver Pia Dellson om sin väg genom läkarutbildningen. Hon presenterar en mycket träffande samling knivskarpa betraktelser, som både rör och upprör. Boken är läsvärd för alla som studerar läkekonsten, men också för andra intresserade. Jag vill inte säga så mycket mer, utan hoppas att du läser den.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Heffa
skriven :

Intressant blogg och bra ämne som du skriver om det där med yrkesroll och hur man kan förhålla sig. Skall bli kul att följa dig!

Kram "Syster" Heffa

2 Pauline
skriven :

Svaret på frågan är ja. Jag har varit med om det, nu var det inte på en toalett utan på en läkarexp på akuten. Kollegorna blev ganska "stressade" och det slutade med att doktorn ifråga fick lugna omgivningen med att hon varken var galen, sjuk eller någonting annat konstigt. Hon var bara ledsen. (Behöver jag tillägga att vi pratar om en riktigt duktig doktor?)

3 Kandidaten
skriven :

Roligt att ni hittat hit (flera gånger)!
Det är ju ändå inte odelat lätt... När får man gråta? Får man gråta inför patienten? Med patienten? Eller inger man inte förtroende då?
K

4 Äldre doktor
skriven :

Kommentar till Pauline: verkar som om hon faktiskt inte "fick" gråta, eftersom omgivningen blev stressad när hon gjorde det, och det hela slutade med att hon fick lugna kollegorna genom att ta avstånd från det hon faktiskt kände/upplevde just då. Det var ju hon själv som behövde hjälp just då!
Jag tycker att det är ett stort problem att läkare betraktas som någon slags superhjälte eller android som inte tar skada vad de än utsätts för.
Därför gråter de på toaletten. (Är det ett citat av Pia Dellson?)

5 Pauline
skriven :

Det är klart. Svaret blir ju nej. Det var bara för att just "lilla jag" tyckte det var ok som jag inte tänkte på att omgivningens svar på frågan faktiskt var "nej". Jag håller helt med dig i övrigt, är trött på "hjältegrejen".

6 Malin Lundqvist
skriven :

tack för en bra blogg :) Jag länkar dig!

7 Heffa
skriven :

Klart man får gråta! Både inför patienter och personal! Vi är inte mer än mänskliga! Jag jobbar med svårt sjuka varje dag och man kan inte alltid stå emot tårarna. Allt kan man inte hålla ifrån sig!

8 Kandidaten
skriven :

Tack för länken! Min andra! :-)