kandidaten

Om livet som läkarstudent

Skrivkramp, resfeber och sommarjobbsångest

165298-1Har bänkat mig framför min dator. En dag till. Stirrat mig blind på mitt projektarbete vars ord och siffror mer och mer känns som en enda röra. Har bråkat mig genom excel och word, återupptäckt program jag knappt rört de senaste 3,5 åren. Har träffat min handledare, och för att få den där solida stommen jag vill åt skulle jag "bara" behöva göra de ändringar vi diskuterade.

Tyvärr går det inte. Jag har nämligen också ägnat de senaste två dagarna åt att, likt en yr höna, springa på stan och uträtta ärenden. Suttit hemma på kvällarna med flera olika modeller vandringskängor på fötterna, för att försöka bestämma vilka jag ska lägga mina surt sparade pengar på. Resfebern har slagit sina klor i mig likt en hungrig gam, och jag kan för mitt liv inte företa mig något vettigt överhuvudtaget. Åker långt, långt bort på måndag, och ska vara borta länge, så nu är det 'Kandidaten goes vacation - again'. Inte för att terminen egentligen har slutat, utan för att jag officiellt arbetar med mitt projektarbete den här perioden. Har försökt jobba undan åtminstone lite under hösten, och sedan suttit en intensiv vecka nu, för att känna att jag kan unna mig att åka. Dock kommer jag inte, liksom ingen annan jag känner heller för den delen, att vara klar med det i tid.

Och, till sist, mitt tredje ångestmoment för tillfället: inom den närmaste månaden bör jag få besked om jag får det där eftertraktade vikariatet som underläkare i Finland i sommar. Jag hoppas så enormt på det, vägrar hårdnackat att tänka mig andra alternativ. Samtidigt har jag redan haft min första mardröm om att stå ensam den där natten på akuten med en hemskt dålig patient. En situation jag iakttog i somras och var så nöjd att inte sitta i själv. Är jag helt galen som vill åka tillbaka?

Iaf: jag önskar er en God Jul och ett Gott Nytt År, och återkommer i januari som färsk kandidat på kirurgen.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: